Een winterzonnetje en koopzondag: Sinterklaas  sloeg zijn slag. foto Janet Olde Wolbers
Een winterzonnetje en koopzondag: Sinterklaas sloeg zijn slag. foto Janet Olde Wolbers

Retail Platform Breda: ‘Nadenken over nut koopavond’

Economie

BREDA - Het nut van een koopavond moet onderwerp van gesprek worden bij de ondernemers in het Bredase centrum. Dat geeft voorzitter Jan Weitering van het Retail Platform Berda aan. Aanleiding is de uitkomst van een onderzoek waaruit blijkt dat de belangstelling voor de koopavonden vanaf 2011 sterk is gedaald.

Uit een onderzoek van City Traffic bleek dat de bezoekersaantallen van de koopavond met maar liefst 52 procent is gedaald sinds 2011. Weitering vindt dit een bruikbaar signaal. “Ondernemers en winkelcentra moeten eens bij elkaar gaan zitten en nadenken over het nut van koopavonden en hoe ze op deze ontwikkelingen gaan inspelen.”

“De bezoekersaantallen van de koopzondag zijn wel gestegen”, vertelt onderzoeker Huib Lubbers. In Breda is de binnenstad sinds oktober 2012 iedere zondag open. Met tellers in de stad meet City Traffic het aantal bezoekers. “Veel verloop van de koopavonden gaat naar de zondag. Dus het is niet per se een slecht teken.”

Het zou de winkeliers wel aan het denken moeten zetten, denkt Lubbers. “Misschien is het niet tactisch om een vaste koopavond te hebben. We merken dat er meer behoefte is aan winkels die iedere dag een uurtje langer open zijn. Dat zie je bijvoorbeeld terug bij winkels zoals de MediaMarkt. Die zijn iedere avond tot 22:00 uur open.”

Voor Jan Weitering van Retail Platform Breda komt dit niet als een verrassing. “Je kunt iedere donderdagavond zelf zien dat het niet druk is. Dit onderzoek is de bevestiging. Opvallend is dat Breda slechter scoort dan bijvoorbeeld Rotterdam (-35%), Den Haag (-37%) en Den Bosch (-39%).”