Marie-Thérèse Dubbeldam is sinds eind 2013 directeur-bestuurder van Laurentius. foto Laurentius
Marie-Thérèse Dubbeldam is sinds eind 2013 directeur-bestuurder van Laurentius. foto Laurentius

‘Laurentius weer glans teruggeven’

Algemeen

BREDA - Een half jaar is Marie-Thérèse Dubbeldam nu directeur-bestuurder bij Laurentius. Tijd om terug te kijken op haar eerste periode bij de woningbouwcorporatie én om vooruit te blikken. “Dat wat de afgelopen jaren is gebeurd, heeft veel gedaan met de organisatie.”

Dubbeldam heeft helder waar het heen moet met de Bredase woningcorporatie. “We gaan geen nieuwbouw meer doen, geen grootschalige renovatieprojecten uitvoeren, maar meer aandacht geven aan de mensen”, zo vertelt ze. “Betere dienstverlening. Terug naar wat de bedoeling is: het goed en betaalbaar huisvesten van mensen met een kleine beurs.”

Ze solliciteerde zelf naar de functie bij Laurentius, wetende dat de beloning gehalveerd werd. “Maar het is nog steeds een prima salaris. Bovendien heb ik gekeken ‘vind ik het een leuke baan?’ Het antwoord daarop is ja.”

Opnieuw uitvinden
Helemaal onbekend met een woningcorporatie in nood was ze niet. “Ik heb al gewerkt bij twee saneringscorporaties. Ook in mijn laatste baan bij een sociale werkvoorziening zat ik bij een organisatie die zichzelf opnieuw moest uitvinden. Dat geldt ook voor Laurentius.” Na gesprekken met Raad van Commissarissen, ledenraad, huurderskoepel en externe toezichthouders werd zij geheel doorgelicht door een gespecialiseerd bureau vóór ze bij Laurentius mocht beginnen. “Maar dat is alleen maar goed.”

Een van de grote uitdagingen waar Laurentius voor staat is de doorstroming. “Hoe houden we de goedkoopste woningen voor mensen met een kleine beurs. Het moet niet zo zijn dat we mensen hun huis uitzetten omdat ze teveel verdienen. Het experiment met tijdelijke huurcontracten volg ik daarom met veel belangstelling.”

Scheefwonen
Een oplossing kan zijn om de woningen van Laurentius in de vrije sector, waar wel leegstand is, aantrekkelijk te maken voor scheefhuurders. “We kijken hoe we dat kunnen doen.”
Door huurkorting te geven? “Wellicht. Een woning verhuren voor 800 euro huur is altijd beter dan leegstand met een huurprijs van 900 euro. We moeten dat onderzoeken.”

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken stelde vorig jaar een herstelplan van tien jaar vast voor Laurentius. Financieel heeft de corporatie die periode nodig voor herstel, gekoppeld aan het verzwaarde toezicht. Al heeft de externe toezichthouder de touwtjes al wat laten vieren. “We hebben nu tweemaandelijks een gesprek in plaats van maandelijks.”

Diestverlening
Met zestig in plaats van negentig medewerkers wil Dubbeldam de verbetering van de dienstverlening aanzienlijker sneller voor elkaar hebben. “Ook onze efficiëntie kan beter. Als we bijvoorbeeld de tijd kunnen verkorten tussen de oude en een nieuwe huurder dan betekent dat voor ons minder verlies. Met 650 woningen per jaar die van huurder wisselen kan dat aardig oplopen.”

Het vraagt ook veel van de medewerkers, stelt de corporatiebestuurster. “Laurentius was hiërarchisch georganiseerd. Nu willen we naar een lerende organisatie, waarin medewerkers binnen kaders ook zelf beslissingen kunnen nemen, fouten mogen maken én mogen herstellen. Het eigen gezonde verstand gebruiken. Onze medewerkers zijn erg betrokken en weten prima wat kan en mag.”

Zo werd bijvoorbeeld de procedure bij de verkoop van huurhuizen aangepast. “Medewerkers kennen de bandbreedte waarbinnen ze mogen handelen. Zo hoeven ze niet voor elk bod terug naar mij. Alles komt terug bij de bedoeling: Waarom doen we dit? Wat heeft de klant hier aan? Dat vergt een hele omschakeling van onze organisatie.”

Onderzoek OM
Dubbeldam hoopt ook op korte termijn uitsluitsel van het Openbaar Ministerie te horen over het onderzoek naar de vermeende malversaties in het verleden. De naam van de corporatie raakte bezoedeld. Dat raakte haar medewerkers, stelt ze. “Zij hebben Laurentius overeind gehouden. Zij hebben heel wat voor hun kiezen gekregen. Samen willen we weer de glans terugbrengen.”

Bij die glans past ook een grotere rol van de huurders. “Buiten de organen als de ledenraad en de huurderskoepel willen we meer betrokkenheid van onze huurders, omdat zij als geen ander weten wat zij nodig hebben om fijn te wonen. We beginnen bij de klant, wat wil die? En hoe ga je dat organiseren?”