NAC en RKC: beide ploegen 1 punt: 1-1. foto Peter Visser
NAC en RKC: beide ploegen 1 punt: 1-1. foto Peter Visser

Commercie NAC: Vernieuwen én omarmen

NAC

BREDA - In drie jaar tijd van 5,1 miljoen euro commerciële omzet naar 5,8 miljoen. Dat is de doelstelling van NAC. Commercieel manager Eric Matijsen (29) zet in op vernieuwing én op het aanhalen van de banden met het MKB. “Dat was én is onze doelgroep.”

Matijsen ging afgelopen augustus aan de slag bij ‘zijn’ club, want zo voelt dat wel. “Ik zit al sinds mijn vijfde op de tribune”, vertelt de Bredanaar aan de vooravond van een nieuw seizoen. Degradatie en promotie, Europees voetbal en nacompetitie. Hij heeft het allemaal al eens meegemaakt vanaf de zijlijn.

Toen Justin Goetzee hem benaderde hoefde hij niet lang na te denken. “Ik geloof in de club.” Al was er toch een aarzeling. Matijsen zat op zijn plek bij Heineken, waar hij terecht kwam na drie jaar als commerciële kracht bij RBC Roosendaal toen de club failliet ging. “Hoe dat eindigde, dat was niet fijn. Dat hoop je niet nog een keer mee te maken.”

Bij NAC viel hij met zijn neus in de boter. Hij was nog niet binnen, of de club dreigde om te vallen. Kwam bovenop dat hij, Justin Goetzee en het commerciële team ook nog eens eventjes lopende het seizoen extra omzet binnen moest halen, omdat er een flink tekort was “Wetende dat je omzet het overgrote deel voor het seizoen moet staan.” Het werd een kleine 1 miljoen euro.

Visie
Inmiddels is de rust in de tent en is er een visie voor de komende jaren. “Daar begint het mee, je moet een duidelijk doel hebben. Dat is terug naar de basis, het MKB. Daar moet NAC het van oudsher van hebben.” Die groep voelde zich ondergewaardeerd, vertelt de commerciële man. “Onder Eskes werd hoofdzakelijk ingezet op de nationale spelers, dat was een keuze die lokaal zeer slecht is gevallen. Dat heeft ons lang achtervolgd. Natuurlijk zijn landelijke partijen meer dan welkom, maar die vormen niet de basis.”

Matijsen, na zijn VWO aan het OLV en zijn studie Sport en Economie ook nog werkzaam voor Euretco Sport, ging op bezoek bij bestaande sponsors en bezoekt ook de nieuwe sponsors op hun bedrijf. “Een sponsor verwacht ROI (Return On Investment, red.). Dan moet je weten wat hij doet, zodat je bijvoorbeeld bij ontmoetingen van de businessclub bedrijven aan elkaar kunt koppelen. Op die manier kunnen ze omzet halen uit hun sponsoring. Al moeten ze dat natuurlijk wel zelf doen.”

Het is terug naar de basis. “Het Avondje NAC, daar komen ze voor. De beleving, volle tribunes. Dat betekent ook geen gekke dingen in het stadion, geen reclame op de hekken bij de B-side, F-tribune en vak G, alleen bij de trappen. De rest van de hekken is voor spandoeken. Ook geen grote LED-schermen voor herhalingen, geen muziekjes en geen logo’s op het kunstgras.” Het is niet dat we alles afkeuren maar een ander moet wel binnen de cultuur richtlijnen van de club passen.

Young Business Club
Wat dan wel? Een Young Business Club. “Je ziet dat we onder de sponsors veel 60-plussers hebben, vaak oud-ondernemers die nog steeds sponsoren. Ook de generatie die nu aan het roer staat, de veertigers en vijftigers zijn goed vertegenwoordigd. We missen de instroom van de nieuwe lichting. De jonge ondernemers, die groeiend zijn, maar ook de opvolgers binnen het bedrijf en de jonge salesmanagers bij bedrijven.”

Matijsen heeft het afgelopen seizoen gewerkt aan de oprichting van deze club. “We zijn dat gaan onderzoeken nadat twee jonge ondernemers ons erop aanspraken. Zij zeiden letterlijk ‘we komen met ons pa en ma, maar hebben nog niet ons eigen plekje’. We zijn gaan kijken hoe andere clubs dat doen, en wat bleek: Bijna de helft van de clubs heeft al zo’n Young Business Club.” Ook bij NAC blijkt het aan te slaan. “Van de 60 plaatsen hebben we er 45 verkocht.”

NOAD
Het is een van de vernieuwingen. “We kijken goed wat bij andere clubs werkt, maar blijven bij het Avondje NAC als uitgangspunt, dat is je kracht.” Het publiek én de spelers maken dat Avondje. “Als het op het veld goed gaat, maakt dat het voor ons makkelijker. Liefst met aanvallend voetbal met een NOAD-mentaliteit. En als het met ons goed gaat, komt er meer geld voor op het veld.”

Terug naar de doelstelling, zeven ton erbij in drie seizoenen. Is dat haalbaar? “Zeker. Als dat niet lukt, hebben wij iets niet goed gedaan.”