NAC hield Ajax zondagmiddag op een gelijkspel: 0-0. En dat voelde als een overwinning. foto Peter Visser
NAC hield Ajax zondagmiddag op een gelijkspel: 0-0. En dat voelde als een overwinning. foto Peter Visser

Duizend bijna gratis seizoenkaarten NAC

NAC

BREDA - NAC gaat op zoek naar duizend jongeren onder de 13 jaar die komend seizoen geïnteresseerd zijn in een nagenoeg gratis seizoenkaart. De club wil daarmee voor de langere termijn nieuw publiek aan zich binden. Enige voorwaarde is dat de kaarten moeten worden besteld door een betalende volwassene, die daarvoor zelf ook een seizoenkaart aanschaft.

De actie met de naam ‘NAC zoekt 1000 nieuwe strijders’ loopt tot en met 4 juli. “Maar ik verwacht dat we al eerder uitverkocht zijn”, vertelt bedenker van de actie Jan-Willem van Dijk. De voormalige topman van Into Telecom is sinds kort onbezoldigd aan de slag voor de club. “Het idee ontstond nadat mijn zoons van tien en veertien afgelopen jaar voor het eerst een seizoenkaart hadden op de B-side. Ik merkte dat de NAC voor hen het belangrijkste in hun leven werd, nog belangrijker dan hun smartphone.”

Van Dijk onderzocht gegevens en rapporten over seizoenkaarthouders en concludeerde dat fans die als jongeren met de club ‘besmet’ worden, dat clubgevoel vaak de rest van hun leven behouden. Daarop stelde hij het ‘plan van de 1000 strijders’ op, en presenteerde het aan directie en bestuur. “Die reageerden enthousiast”, stelt de marketingman, die als persoonlijk doel heeft gesteld dat NAC vanaf de zomer van 2015 een uitverkocht huis heeft. “Met deze actie verwachten we zo’n 1600 mensen aan ons te binden, 600 volwassenen en 1000 kinderen. Dat is ongeveer een kwart van de lege plaatsen die er in het stadion zijn. Het is de basis voor een nieuwe generatie NAC-fans.”

Met de actie hoopt NAC ook een deel van de tweeduizend seizoenkaarthouders die nog niet verlengd hebben over de streep te trekken. De actie geldt niet voor mensen die al wel verlengden. “De actie is bedoeld om nieuw publiek aan te trekken”, licht Van Dijk toe. “Maar als bestaande seizoenkaarthouders toch hun kinderen gratis mee willen nemen, dan kunnen ze proberen een vriend of familielid proberen te overtuigen een seizoenkaart af te sluiten. Op die manier kunnen ze toch profiteren.”

Als de actie uitverkoopt, levert dit anderhalve ton omzet op. Iemand die twee kinderen meeneemt bespaart al snel twee keer 150 euro. De kinderen moeten wel a €15 lid worden van de kidsclub.