beeld Fingerspitz
beeld Fingerspitz

E-Sites brengt eyetracking-technologie naar Brabant

Economie

BREDA - Marketingbureau Fingerspitz, onderdeel van E-sites Group, heeft een primeur. Het bedrijf is namelijk de eerste in West-Brabant met Eyetracking apparatuur in huis. Hiermee kan het marketingbureau haarscherp zien wie waar wat waarom doet op een website.

Aandacht voor het nieuwe meetinstrument is er genoeg. De open dag op 18 juli van het Fingerspitz-lab is inmiddels ook helemaal volgeboekt. Niet alleen bedrijven met internetsite komen kijken, ook de concurrentie heeft interesse getoond. “Dat is natuurlijk een enorm compliment”, verklaart Managing Director Jaap Jacobs.

“De Eyetracking apparatuur is een ontzettend duur stukje techniek, al is dat van de buitenkant niet echt te zien”, zegt Jacobs terwijl hij het lab laat zien. Aangekomen bij het testhok blijkt dat inderdaad te kloppen. De Eyetracker is niets meer dan een kleine zwarte langwerpige balkje dat onder het computerscherm is geplakt.

Het gaat natuurlijk om de inhoud, dus wordt er medewerker Sionna van de werkvloer geplukt om de site van BredaVandaag eens te testen. Nadat de apparatuur is afgesteld op Sionna zien we haar oogbeweging als een bewegende rode streep over de site gaan. Ze heeft als opdracht meegekregen om een evenement op te zoeken in de maand augustus. Iets dat niet eenvoudig blijkt aangezien er geen evenementen in augustus op de agendapagina staan.

Even later is door middel van vlekken op het scherm, een zogeheten heatmap, precies te zien waar en hoe lang de testpersoon precies op de site heeft gekeken. Samen met een webcam die de emoties leest en een heatmap van de muis moet dit een allesomvattende analyse geven hoe mensen een site gebruiken en ervaren.

De heatmap voor muisbewegingen bestaat al langer. Met de trackingsoftware van Fingerspitz blijkt dat deze voor 80% overeenkomt met de heatmap van oogbewegingen. “Muisbewegingen komen vaak stil te liggen wanneer mensen menu's aanklikken. Met de Fingerspitz Eyetracker geven we ook inzicht in die essentiële laatste 20%.

Jacobs benadrukt dat het gaat om een kwalitief onderzoek. “We zijn in de voorbereiding vooral bezig met het opstellen van de juiste vragen voor de testpersonen. Achteraf analyseren we uitgebreid met de testpersoon waarom de site of app juist op die manier gebruikte.”

De wiskundige informatie die bij een Eytrack-onderzoek vrijkomen hebben soms een gigantisch volume. “Hierbij bestaat soms het gevaar dat je de gegevens gaat over-analyseren, terwijl het doel vaak heel simpel is; sites gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk maken”, bekend Jacobs. Daarom zijn de vragen aan de testpersonen achteraf volgens hem even belangrijk als de test zelf.

De kosten van een onderzoek van Fingerspitz variëren per site, maar liggen ergens tussen de 2.000 en 15.000 euro.