NAC Breda liet Willem II zondagmiddag weten niets te zoeken te hebben in het Rat Verleghstadion in Breda. foto Peter Visser
NAC Breda liet Willem II zondagmiddag weten niets te zoeken te hebben in het Rat Verleghstadion in Breda. foto Peter Visser

Voorzichtig optimisme bij NAC over seizoenskaarten

NAC

BREDA - Voetbalclub NAC Breda toont zich voorzichtig positief over het aantal verkochte seizoenskaarten. Hoewel de verkoop op dit moment iets hoger ligt dan vorig jaar verwacht de club toch een lichte terugval in het totale aantal bezoekers. "Sportief gezien hebben we tropenjaren achter de rug".

Vooral met het aantal gesloten sponsorcontracten gaat het dit jaar beter dan verwacht, aldus marketing manager Hans Poppelaars. Toch blijft hij voorzichtig. “Vorig jaar hadden we nog een eindsprint richting de eerste wedstrijd, we houden nu dan ook vast aan een conservatieve berekening. Mocht de huidige trend aanhouden, dan gaan we wel over het aantal verkochte kaarten van vorig jaar heen.”

Volgens Poppelaars doen met name de supporters op de korte zijdes het rustig aan met de aankoop van een nieuwe seizoenskaart. “Ze weten dat er genoeg plek is, dus die hebben geen haast. Bij supporters op de lange kant zie je dat ze vaak al in de eerste week verlengen. Deze fans zijn ook vaker gehecht aan hun eigen plekje.”

Over de resultaten van de gratis seizoenskaartenactie is Poppelaars meer dan tevreden. Een week lang konden jonge NAC-fans een gratis seizoenkaart krijgen in combinatie met een betalende volwassene. Van de 1000 seizoenskaarten heeft de club er 740 kunnen weggeven.

“Door die actie hebben we nu supporters in het stadion die anders wellicht niet waren gekomen”, vindt Poppelaars. De campagne was volgens hem vooral bedoeld om twijfelende NAC-fans over de streep te trekken. Om die reden is de actie na exact een week ook gestopt.

Poppelaars erkent dat de actie met gratis seizoenskaarten voor wat klachten heeft gezorgd. Vooral mensen die net een kaart voor junior hadden gekocht konden de promotie niet altijd waarderen. “We hebben zo goed mogelijk de intentie achter de actie proberen uit te leggen. De meeste supporters hadden daarna wel begrip voor de gratis seizoenskaarten. We hebben sportief gezien tropenjaren achter de rug en niemand is gebaat bij een leeg stadion".

Toch zou de club volgens de marketing manager een vervolgactie anders aanpakken. “Voortaan zullen we zorgen dat zo’n wervingsactie samenvalt met een attentie voor de supporter die braaf zijn seizoenskaart heeft verlengd.” Poppelaars benadrukt dat trouwe supporters dit jaar twee mensen mogen meenemen naar een van de eerste drie wedstrijden. “Hopelijk raken die dan ook besmet met het virus.”