Café de Colonie, Grote Markt. foto Hinke Rutten
Café de Colonie, Grote Markt. foto Hinke Rutten

Nominatie Breda Pluim: De Colonie

Economie

BREDAPLUIM - Hoe gastvrij is ondernemend Breda in de binnenstad? De Breda Pluim houdt horeca en retailers scherp door ze te verrassen met een bezoek door een Mystery Guest. De bevindingen komen elke zaterdag op BredaVandaag en gelden meteen als nominatie. De tweede nominatie: De Colonie.

Vol in de zon, midden op de Grote Markt. Over de locatie van het terras van de Colonie niets te klagen. Een mooie plek om de lunchpauze door te brengen. De omloopsnelheid is hoog: veel mensen komen even zitten, eten of drinken iets en rekenen dan relatief snel weer af. De clubsandwich is er binnen twintig minuten. Over de maaltijd niets te klagen. De sandwich is zoals je een clubsandwich verwacht: een flinke hap waar je de rest van de middag op door kunt.

Het personeel van de Colonie is attent. Binnen een paar minuten vraagt een bezorgde ober of mijn fiets wel veilig staat: “De gemeente is namelijk aan het opruimen, dus je bent ‘m zo kwijt.” Het contact blijft vriendelijk: de ober weet me vlot de weg te wijzen naar het Blushuis en de brandweerkazerne. Bij de vraag wat er dit weekend te doen is moet hij langer nadenken en zoekt hij de hulp van een collega.

Wethouder Akinci (Cultuur) kan trots zijn. De eerste suggestie waarmee de ober komt is het MOTI. Na nog even kijken maakt hij een juiste inschatting: “Hou je van speciaalbier? Naast het MOTI zit de Beyerd, dat is echt Bredaas. Daar kun je een lekker biertje drinken. Dat lukt trouwens ook bij de Boterhal. Heel veel bier en wijn, dat doen ze echt goed daar.” Naar Breda Barst, dat enkele dagen later amper 250 meter verder in het Valkenberg georganiseerd wordt, wordt niet verwezen. Aan de andere kant, als je in Breda bent in het weekend, kan een festival als Breda Barst je bijna niet ontgaan, dat is ook weer waar.

Over de snelheid van bediening, prijs en service valt niks op te merken, net als de koffie en het eten. Een waardige nominatie dus voor De Colonie.

Over de Breda Pluim
De Breda Pluim is een initiatief van Retailplatform, Breda, Koninklijke Horeca Nederland, NHTV, gemeente Breda, Bredase VVV en BredaVandaag en heeft als doel ondernemend Breda te  stimuleren de bezoekers van onze stad en van de terrassen en winkels gastvrij te ontvangen. Namens de onafhankelijke Pluim-commissie bezoekt een deskundige anoniem winkels, horeca en instanties in de Bredase binnenstad. BredaVandaag plaatst wekelijks de bevindingen van de Mystery Guest. In maart 2015 volgt een verkiezing en wordt uit de genomineerden de meest gastvrije ondernemer gekozen.