Foto s
Foto s Wijnand Nijs

Honderdduizend bezoekers Breda Photo, met laatste weekend voor de boeg

Cultuur

BREDA - Het einde van BredaPhoto 2014 is in zicht. Na dit weekend duurt het weer twee jaar voor de nieuwe editie zich aandient. Maar voor het zover is, een kleine terugblik op de afgelopen weken met curator Reinout van den Bergh. „Ik heb er weer enorm van genoten."

Breda Photo 2014 werd beter bezocht dan elke eerdere editie. Het festival groeit gestaag. Het begon in 2003, waarna Heimat Hotel (2008), Tilt (2010) en Homo Emphaticus (2012) volgden, om dit keer de tijdgeest aan te voelen met het thema Songs From The Heart.

Op uiteenlopende locaties zowel binnen het centrum als in uithoeken van de stad (Belcrum Beach) en zelfs daarbuiten (Van Gogh Huis in Zundert) was dit jaar werk van 54 fotografen uit binnen- en buitenland te bezichtigen. "Het was fantastisch,” aldus Van den Bergh „en nog beter bezocht dan eerdere jaren.” De schatting komt nu op zo’n 100.00 bezoekers uit binnen- en buitenland. Van den Bergh schrijft het succes toe aan de toenemende naamsbekendheid van het alsmaar uitdijende festival, maar ook het thema lag goed volgens de curator. "We  zijn er voor de vierde keer in geslaagd de tijdsgeest supergoed aan te voelen," aldus Van den Bergh.

Songs From The Heart verkent de Nieuwe Romantiek in idealen als authenticiteit, uniciteit en oprechtheid. Van den Bergh: "Vroeger mocht je niet over romantiek schrijven en tegenwoordig staan we daarvoor open, we vinden het fantastisch.”  Drie curatoren stellen het aanbod ieder jaar samen. Reinout van den Bergh, Geert van Eyck en Jan Schaerlackens selecteerden ook dit jaar het beste van het beste op het gebied van fotografie. Dat begon met het zoeken naar een thema. Er werden professionals benaderd, fotografen konden zelf werk insturen en er werd werk van jong talent -kweekvijver die BredaPhoto wil zijn- van landelijke (AKV|St Joost, Koninklijke Academie Den Haag) en Belgische academies (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Gent, Royal Academie of Fine Arts Antwerpen en LUCA School of Arts Brussel) uitgekozen. 

„In ons aanbod zoeken we naar een breed programma, gelaagd, met specifiek, uniek werk dat binnen het thema past. Dit jaar werkten we samen met de Fotoweek en in dat verband ook met de Fotograaf des Vaderlands, Koen Hauser, wiens merk meer toegankelijk is. Binnen het thema verzonnen zij het thema ‚Kijk! Mijn geluk’ , een vereenvoudigde versie van Songs From the Heart binnen de Nieuwe Romantiek. Van oude amateurfoto’s zijn glamourfoto’s gemaakt door ze digitaal te bewerken. Het is erg een op een, maar zeer de moeite waard.”

Van Breda’s Musuem, MOTI, Club Solo, Galerie Ecker en SBK Breda, Chassé Theater, Nieuwe Veste tot de Stadsgalerij, Chassépark en Belcrum Beach kon de bezoeker dit jaar terecht. Nieuwe locatie was het totaal van Bredase singels met hun zeven bruggen, met daaronder de verborgen expositie met het werk van de Spaanse fotograaf Óscar Monzón. „Vanuit het Chassépark vaar je zo naar Belcrum Beach waar drie exposities te zien zijn. Hoe toepasselijk dat Ed Templeton - fotograaf en skater - daar hangt naast de pas geopende skatehal. Of het werk van An-Sofie Kesteleyn die een serie maakt over het Burning Man Festival in de woestijn van Nevada waar geen geld in omloop is of sprake van kapitalisme. In plaats daarvan geven mensen elkaar cadeaus of ruilen onderling diensten.  Maar ook het werk van Wayne Lawrence, de Amerikaanse fotograaf die in New York het artificiële stadstrand in de Bronx ontdekte en daarvoor werd gewaarschuwd vanwege gevaarlijke gangs. Hij besloot toch te gaan en een prachtige, kleurrijke wereld stond hem te wachten. Die portretten van mensen zijn zo passend op Belcrum Beach.” De opzet van Belcrum Beach mag Van den Bergh een volgende keer grootser. „Het was zo’n feest. Rijendik stonden mensen in de weekenden op een bootje te wachten om die kant op te gaan."

Binnen het MOTI waren twee exposities te zien met als uitgangspunt het iconische schilderij Der Wanderer über dem Nebelmeer van Caspar David Friedrich. Van den Bergh maakte samen met Schaerlackens opnamen van dit werk en het passerende publiek in de Kunsthal in Hamburg die vervolgens werden geprojecteerd in het MOTI. „In het midden van de tentoonstelling is een kunstmatige berg gemaakt van waaruit je een nieuw Nebellandschap van de Bredase kunstenaar Eelco Brand kan aanschouwen. Prachtig geconstrueerd. Op de zijwanden zie je hoe in deze klassieker door de jaren heen door fotografen opnieuw is geïnterpreteerd."

We moeten toe naar de allure en uitstraling van een fotofestival als Les Reconstres d’ Arles

Hoogtepunt
De fotografen die hun werk exposeren op BredaPhoto leveren hun werk allemaal gratis. "Wij produceren hun werk en betalen de vliegtickets zodat ze de opening kunnen bijwonen. Dit jaar werden zes Japanners ingevlogen, naast Amerikanen en fotografen uit andere windstreken. Die waren er allemaal op de opening in de Mezz op donderdag.” Het aanwijzen van het hoogtepunt van deze BredaPhoto editie blijkt lastig, maar toch heeft de opening in de Mezz grote indruk gemaakt. „De opening en de daaropvolgende zaterdag wanneer ik als gastheer in mijn studio een fotografendiner voor 65 exposanten en prominenten uit 'de fotografiewereld' organiseer, zijn toch wel heel bijzonder.”

Hoewel er grootse plannen zijn, blijft Van den Bergh realistisch. „Het moet wel behapbaar blijven, het is zo ontzettend veel werk. Er moet menskracht bij. We zijn nu met 135 vrijwillers en een kleine staf en bouwen aan een steeds groter netwerk. Het festival is goed voor de stad. We moeten toe naar de allure en uitstraling van een fotofestival als Les Reconstres d’ Arles. Alle fotografen in de wereld kennen Arles."