Boaz Adank tijdens de installatie van het college van Breda'97, CDA, GroenLinks, PvdA en SP op 15 mei 2014.
Boaz Adank tijdens de installatie van het college van Breda'97, CDA, GroenLinks, PvdA en SP op 15 mei 2014. Peter Visser

VVD hekelt beantwoording raadsvragen door wethouder Van Lunteren

Politiek

BREDA - Na D66 heeft nu ook de VVD flinke kritiek geuit op de werkwijze van wethouder Van Lunteren. De Liberale partij hekelt in Artikel 41-vragen aan het college de wijze waarop de wethouder omgaat met vragen van de gemeenteraad. “We kunnen niet om de indruk heen dat we met een kluitje in het riet worden gestuurd.”

Fractievoorzitter van de VVD Boaz Adank noemt de kwaliteit van de antwoorden van Van Lunteren volkomen ontoereikend. "Over de hele linie laat het college steken vallen. Ook de beantwoording over NAC en de financiele situatie bij ATEA zijn bijvoorbeeld ontoereikend. De reacties van wethouder Van Lunteren spannen wel echt de kroon."

Ook heeft Adank kritiek op de tijd die met name wethouder Van Lunteren neemt om vragen over de begroting te beantwoorden. “De late reactie maakt dat de VVD Breda niet in de gelegenheid is gesteld hier op een juiste wijze met u over te kunnen spreken”, zo schrijft de VVD aan Van Lunteren.

Het vorige college had volgens Adank meer respect voor de gemeenteraad. "We zijn het hoogste politieke orgaan in de stad, het college moet zorgen dat wij ons werk gewoon goed kunnen doen." De fractievoorzitter van de VVD vermoedt dat er een bewust politiek motief achter de late en onvolledige beantwoording zit. "Sommige vragen worden heel snel beantwoord, vragen over de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij, de stadsmakelaar en Rewin blijven langer liggen."

De liberalen willen nu via de artikel-41 vragen alsnog antwoord op de vraag wat de definitie van een “kleine ondernemer” is volgens het college. Daarnaast heeft de VVD vragen welke kosten samenhangen met het parkeren bij de Galderse meren. Ook de wil de partij weten hoe Stichting werkende wijk een positief resultaat van ruim twee ton kan realiseren.