Ouwe Jongens Krentenbrood.
Ouwe Jongens Krentenbrood. Wijnand Nijs

Nominatie Breda Pluim: Ouwe Jongens Krentenbrood

Economie

BREDAPLUIM - Hoe gastvrij is ondernemend Breda in de binnenstad? De Breda Pluim houdt horeca en retailers scherp door ze te verrassen met een bezoek door een Mystery Guest. De bevindingen komen elke zaterdag op BredaVandaag en gelden meteen als nominatie. De nominatie van deze week: OJK (Ouwe Jongens Krentenbrood)

In de Nieuwe Ginnekenstraat zit in een statig pand de herenmodezaak OJK (Ouwe Jongens Krentenbrood). Het is een typische mannenzaak. Je ziet hier weinig overbodige opsmuk en de inrichting is vrij strak. Toch zitten er kleine details in verstopt die de zaak net dat beetje extra uitstraling geven.

De kleuren in de zaak zijn mooi. Wite muren, donkere kasten. Een grote tafel van klassiek hout in het het midden van de zaak. Kleding netjes verdeeld. Hier de overhemden, daar de spijkerbroeken en op vaste plekken de kleding die afgeprijsd over de toonbank gaat.

Een man die een beetje van kleding houdt kijkt zijn ogen uit hier. Nette colbertjes, stijlvolle overhemden, mooie truien, schoenen, stoere spijkerbroeken en volledige pakken: hier zit je wel goed als je een nieuwe outfit nodig hebt. De merken die verkocht worden bij OJK zitten wel in het duurdere segment qua kleding, dus een goedgevulde beurs is noodzakelijk.

Vier goedgeklede verkopers staan de klanten graag bij. Een net opgevouwen overhemd wordt snel en met een brede glimlach klaar gemaakt om te passen. Een andere verkoper kijkt even en oordeelt snel: “Dat is absoluut niet jouw pasvorm. Zo zit het niet mooi.” Hard, maar wel eerlijk. En korte tijd later wordt er een ander overhemd aangegeven.

Ondertussen schakelt een verkoopster snel over op Engels om een klant uit het buitenland te helpen. Advies geven ze graag bij OJK. Helaas moet uw pluim-verslaggever de winkel zonder nieuwe kleding verlaten: zijn maat was niet aanwezig. Een andere klant gaat opgewekter naar buiten. “Topwinkel is dit toch. De service is altijd prima.”

Over de Breda Pluim
De Breda Pluim is een initiatief van Retailplatform, Breda, Koninklijke Horeca Nederland, NHTV, gemeente Breda, Bredase VVV en BredaVandaag en heeft als doel ondernemend Breda te  stimuleren de bezoekers van onze stad en van de terrassen en winkels gastvrij te ontvangen. Namens de onafhankelijke Pluim-commissie bezoekt een deskundige anoniem winkels, horeca en instanties in de Bredase binnenstad. BredaVandaag plaatst wekelijks de bevindingen van de Mystery Guest. 23 maart 2015 volgt een verkiezing en gala en wordt uit de genomineerden de meest gastvrije ondernemer gekozen.

Volg BredaPluim ook op Facebook.