Het stadskantoor van de gemeente Breda aan de Claudius Prinsenlaan. foto Hinke Rutten
Het stadskantoor van de gemeente Breda aan de Claudius Prinsenlaan. foto Hinke Rutten

Gemeentesecretaris Breda: ‘Stad en inwoners voorop stellen’

Algemeen

BREDA - De gemeente Breda moet nog meer naar buiten kijken en meer de stad en haar inwoners voorop stellen. Dat is de kern van de boodschap die interim-gemeentesecretaris Gijsbert van Herk de Bredase ambtenaren meegaf tijdens  zijn nieuwjaarsspeech.

“Laten we dat doen door minder onszelf of onze afdeling als uitgangspunt te nemen en meer de stad en haar inwoners voorop te stellen”, vatte de interim-secretaris het in zijn toespraak samen. “Daarin schuilt voor ons allemaal een belangrijke uitdaging.”

Van Herk zocht voor de gebruikelijke nieuwjaarstoespraak van de gemeentesecretaris inspiratie bij de verschillende afdelingen. Dat leverde volgens hem vier prioriteiten op: ‘Samenwerken’, ‘Focus op belangrijke veranderingen en trends’, ‘Leren en ontwikkelen’ en ‘Continuïteit’.

Samenwerken binnen de muren van het stadskantoor, maar ook daarbuiten, stelde Van Herk. “Vrijwel alle afdelingen zien dat als een belangrijk speerpunt, zowel intern als extern. Niet alleen lokaal maar ook regionaal en, soms nog onwennig voor Breda, ook internationaal en de hiermee samenhangende Europese geldstromen.” Hij wees daarbij op de rol van Breda als centrumgemeente. Ambitie is er ook. “Op het gebied van bedrijfsvoering willen we een regionaal kenniscentrum worden; en het ingenieursbureau wil de regionale rol uitbouwen.”

Onder de belangrijke veranderingen stelde hij de drie decentralisaties, waardoor de gemeente Breda verschillende Rijkstaken heeft overgenomen per 1 januari. Ook daar hamerde hij op een brede blik op de stad en niet alleen op de eigen organisatie.  “Want niet alleen wij ondervinden de gevolgen; vooral onze inwoners en de instellingen waar wij mee samenwerken zullen de effecten groot zijn.”

Als het gaat om leren en ontwikkelen refereerde Van Herk aan de kwaliteitsslag die de gemeente wil maken in de dienstverlening. Hij noemde daarbij houding en gedrag als aandachtspunten. “Daarom gaan we in 2015 verder dan het stimuleren van tevredenheid of betrokkenheid, we gaan op zoek naar bevlogenheid.”

2015 wordt volgens Van Herk een jaar met veel veranderingen. De komst van een nieuwe burgemeester, de benoeming van de gemeentesecretaris, de statenverkiezingen en de effecten van de decentralisaties, maar ook het ronden van de kaap van het eerste volle collegejaar haalde hij aan. “Waarbij de ervaring leert dat dit veel nieuwe ideeën en creativiteit met zich voortbrengt.”