fietspad
fietspad

Akinci: ‘25 km/uur op fietspaden slecht plan voor Breda’

Algemeen

BREDA - Het Fietsberaad wil dat er een maximumsnelheid van 25 km/uur wordt gehanteerd op Nederlandse fietspaden. Volgens dit kenniscentrum is deze beperking nodig vanwege de ‘speed pedelec’. Deze snelle fiets haalt zeker 40 km/uur. In reactie op de plannen laat wethouder Akinci weten dit geen goed idee is voor de stad. “Breda wil juist meer fietsers in de binnenstad dan auto’s”, aldus Akinci.

De speed pedelec valt in de wetgeving onder een snorfiets. Uit veiligheidsoverwegingen voor het Fietsberaad een reden om een maximum snelheid in te voeren op fietspaden. Het moet volgens het beraad binnen de bebouwde kom gelden, bij fietspaden waar brommers al op de autoweg rijden. De wethouder vindt de speed pedelec juist een goed alternatief voor de auto. “In de stad is het door de drukte niet eens mogelijk om 40 km/uur te rijden”, aldus Akinci.

Martin Pöttker, voorzitter van Fietsersbond Breda is van mening dat dit plan nog geen gelopen race is. “De structurele aanleg van fietspaden in Breda is in ontwikkeling. In de toekomst kan hier misschien rekening mee worden gehouden. Volgens Pöttker kan het plan alleen werken als er gehandhaafd wordt, maar dat baart hem zorgen. “In Breda is het al een groot probleem om de 30-zones te handhaven.”

Als er daadwerkelijk een maximumsnelheid komt voor de fietspaden in Breda weet Pöttker wel een oplossing voor handhaving.“Ik ben een grote voorstander van fietsregistratie, de fiets is dan geïdentificeerd.” De snelheidscontroles kunnen volgens hem dan net als bij auto’s plaatsvinden. “Bij auto’s doen ze dit met laserguns, bij fietsers kan de politie dit ook met guns controleren.” Volgens Pöttker heeft de fietsregistratie nog meer voordelen. “Juist kan hier fietsdiefstal mee bestrijd worden en niet geregistreerde zwerffietsen zullen dan verdwijnen”, aldus de voorzitter.

Natascha Knaven-den Ouden, voorzitter van Wielervereniging Breda vindt het idee van 25 km/u fietspaden belachelijk. “Ze moeten juist de fietspaden verbreden om ongelukken te voorkomen.” Volgens de voorzitter levert deze beperkte snelheid juist gevaarlijke situaties op. “Wielrenners en mensen op elektrische fietsen die harder gaan dan 25 km/u zijn dan gedwongen op de autoweg te rijden. Dit levert ergernis op bij automobilisten, ze worden dan afgesneden en er ontstaat een grotere kans op ongelukken”, aldus Knaven-den Ouden.