Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs
Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs

Kwartiermaker Leo Grunberg wil ondernemers binnenstad beter laten samenwerken

Economie

BREDA - Kwartiermaker van Breda, Leo Grunberg, schuilt onder de luifel van een restaurant aan het Van Coothplein. Eigenlijk stond er een stadswandeling op het programma, maar de regen gooit roet in het eten. Met een uitgestrekte hand test hij de hoeveelheid neerslag. “Breda doet het beter dan veel gebieden in Groningen en Limburg, maar de aantrekkingskracht van de randstad is groot. Je moet nu wel gaan schakelen anders zal je de strijd zeker verliezen.”

Helder profiel
De binnenstad duidelijk op de kaart zetten om deze vervolgens met een helder profiel aantrekkelijker te maken voor bewoners, consumenten en winkeliers. Dat is de opdracht die Grunberg heeft gekregen van de stad. Op een map voor hem op tafel heeft de kwartiermaker verschillende gebieden van het centrum ingekleurd. De Grote Markt is naast evenementen en de weekmarkt vooral voor de horeca. De straten rondom het begijnhof noemt hij een wandelgebied vol kleine ambachtelijke zaken en cultuur. Het gebied vanaf van Coothplein tot en met de Ginnekenweg onderscheidt zich volgens Grunberg weer door het aanbod van exclusieve winkels.

FEBO
Het eerste wat er volgens Grunberg moet komen is een ondernemersfonds. Hiermee kan de binnenstad gezamenlijk optrekken tijdens feestdagen zoals kerstmis. “Net zoals je dat in andere steden ziet met een ijsbaan, een kerstmarkt en straatversiering aan de gevels.” Daarnaast wil hij dat samenwerking tussen de gemeente en ondernemers en tussen ondernemers onderling verbeteren. “De bestaande regels moeten worden nageleefd, daar bemoei ik me niet mee. De zaak ligt anders wanneer er vraag is naar meer transparantie of wanneer er sprake is van een grijs gebied”, antwoord Grunberg op de vraag wat hij vindt van de commotie rondom restaurant FEBO.

G-star
Dat er door de digitalisering en het online kopen minder winkels nodig zijn in de binnenstad is volgens Grunberg een feit dat je ook deels moet accepteren. “Soms is er ook gewoon sprake van overbewinkeling in een centrum.” Of dit ook het geval is in Breda vindt hij moeilijk te zeggen. “Als je naar de leegstand kijkt kan je dat snel concluderen. Tegelijkertijd is de ene vierkante meter de andere niet.” Om die reden kijkt de Kwartiermaker neutraal naar het project Achter de Lange Stallen. “Ik mis in Breda nog wel en aantal winkelformules. Er wonen hier heel veel jonge mensen, waarom is er geen G-star?”

Verhaal van Breda
De behoefte van het winkelend publiek is volgens Grunberg veranderd. Mensen zoeken volgens hem tijdens het winkelen niet alleen naar producten, maar ook een beleving. “Denk aan klimrekken in een sportwinkel, lezingen in boekenwinkels of een winkel met een horecacorner.” Een goed voorbeeld van deze trend vindt hij de verbouwing die momenteel aan de gang is bij de Barones.

“Wat is het verhaal van Breda? Daar gaat het om. Je hoort Nassaustad, Bourgondisch Breda, stad van Beeldcultuur of Imagineers. Slaat deze boodschap wel over bij de bevolking?” vraagt Grunberg retorisch. De Kwartiermaker verwijst naar zijn eigen woonplaats Eindhoven, die heel duidelijk inzet op technologie, design en kennis. Vanwege de grote invloed van Philips op de stad is deze identiteit verweven met de plaats. “Een imago van een stad kan je niet opleggen, maar moet een paraplu zijn waar mensen onder willen staan.”