Afbeelding

Waar knelt de schoen(enbranche)?

Economie

BREDA - Deze week zijn er twee schoenwinkels met vestigingen in Breda failliet gegaan. Daaruit blijkt dat de schoenenbranche het moeilijk heeft. Bredase schoenenwinkeliers over online verkoop en concurrentie van de partijhandel. Maar waar knelt de schoen nu precies?

Schoenenwinkel Van Arendonk begon ooit met het verkopen van eigengemaakte schoenen in Breda. Later opende de nakomelingen van de producent winkels in onder meer Groningen. Van Arendonk merkt dat er verandering is. “We merken dat het rustiger is in de stad. Dit vinden wij ook vervelend, het is jammer dat onze concurrenten en collega’s failliet gaan ”, vertelt Joyce Bocander. Het bedrijf zit al vanaf 1967 met hun eerste winkel in Breda. “We zijn een van de weinigen die nog over zijn.”

Hoe het kan dat Van Arendonk wel overeind blijft en de anderen niet? “Het is belangrijk om een goede collectie te hebben, daarnaast is kwaliteit en prijs ook erg belangrijk. In de winkel hebben wij een goede service dat is erg fijn voor de klanten ”, vertelt Bocander.  

De winkel merkt de opkomende concurrentie van het internet ook steeds meer. “Het is belangrijk om mee te gaan. Wij hebben ook een webshop, je merkt dat mensen vaak op het web willen oriënteren en toch willen passen in de winkel. Ook andersom gebeurt het vaak, mensen passen de schoen in de winkel en kopen hem vervolgens op het internet ”, aldus Bocander

Bakker Schoenen in de Wilhelminastraat merkt minder van de faillissementen. De winkel werd in 2009 verbouwd tot een moderne exclusieve schoenenzaak. “Bij ons gaat het niet slecht. Dat komt waarschijnlijk ook omdat wij op een mooie locatie zitten. Het ging al langer slecht met de andere winkels, niet alleen schoenenwinkels ”, vertelt Paul Kerremans.

De schoenenwinkel merkt vooral dat mensen behoefte hebben aan onderscheid. “In de binnenstad is alles hetzelfde, in welke stad dan ook. Het is belangrijk dat er zaken zijn die wat exclusiever zijn, die niet in iedere stad te vinden zijn. Dit gaat helaas lastig door de hoge huurprijs van de panden, hierdoor komen er ketens en ziet iedere stad er hetzelfde uit ”, denkt Kerremans.

Bakker Schoenen probeert zich te onderscheiden. “We verkopen eigen labels, en zoeken een goede collectie uit ”, aldus Kerremans. Toch denkt hij dat het internet niet de echte concurrentie van de zaken is. “Het komt, denk ik vooral doordat alle winkels hetzelfde zijn en mensen niet meer naar die winkels gaan. Wij hebben ook een website, maar vooral zodat mensen het aanbod kunnen bekijken.”