Afbeelding
Simone Vos

In 2015 nieuw beleid parkeertarieven binnenstad

Economie

BREDA - Gedifferentieerde parkeertarieven op basis van afstand tot het centrum en moment van parkeren. Breda gaat bekijken op welke manier het deze belangrijkste aanbevelingen uit het onderzoek naar parkeren in de binnenstad kan vertalen naar beleid. Dat moet dit jaar tot een nieuw parkeerbeleid leiden.

Dat geven wethouders Bob Bergkamp en Selcuk Akinci aan na overhandiging van een rapport uitgevoerd door Avans-studenten in opdracht van de VCOB. De Vereniging Commercieel Onroerend goed Binnenstad Breda wil met het onderzoek een bijdrage leveren aan de discussie. “We wilden weten of de emotionele reacties op parkeertarieven ook ergens op gestoeld zijn”, aldus VCOB-bestuurslid Huub Dijkmans bij de overhandiging.

De studenten van Avans deden literatuuronderzoek, maar spraken ook meer dan 400 parkeerders in het centrum. Daarvan bleek 92% geen probleem te hebben met het tarief. “Dat verraste me wel”, aldus Dijkmans. Wat ook uit het onderzoek kwam, was de tijdsdruk die vooral oudere parkeerders ervaren bij de tikkende meter bij het vooraf betalen. “Misschien moeten we kijken hoe we mobiel parkeren nog beter onder de aandacht kunnen brengen, ook bij deze doelgroep”, stelt Akinci,

Beide wethouders gaven aan veel te herkennen, zoals dat beleving het primaire argument is voor een bezoek aan de binnenstad. Ook het feit dat Breda in de middenmoot zit met het tarief en dat het door de bezoekers niet als duur wordt ervaren, kwam niet als een grote verrassing.

De koppeling van tarief aan de beleving, dus wat er te doen is in de stad, gaf wel nieuwe inzichten. “De beleving na 18.00 uur is anders, misschien moeten we dan met prijzen een beweging maken”, stelt Akinci. “Bijvoorbeeld bij de garage aan de Concordiastraat, die ligt wat verder van het horecacentrum.”

Bergkamp is content met het onderzoek. “Dit is input die we nodig hebben, om dit jaar te kijken naar parkeren en vervoerstromen.” Volgens Akinci spelen er met parkeren twee zaken: “Het is service en het is ook een instrument in het mobiliteitsbeleid.”   

Het is de bedoeling dat er dit jaar een nieuw parkeerbeleid komt. Volgens Bergkamp kan het wel zijn dat daar nog extra onderzoek voor nodig is. “Want dit onderzoek heeft geen mensen gesproken die niet naar het centrum kwamen. Dat is wel een van de vragen uit het coalitieakkoord: hoe krijgen we meer Bredanaars vaker naar het centrum.”