Afbeelding
@Artstudio23

Eerste stap Breda Next naar aantrekkelijkere binnenstad gezet

Economie

BREDA - In Bar Dancing Kerkplein kreeg de Bredase binnenstad woensdagavond de eerste resultaten van Breda Next gepresenteerd. Kern van het verhaal: Breda moet zich beter op de kaart zetten. Die ambitie werd alom gedeeld door de aanwezige ondernemers. Grote uitdaging voor onder meer kwartiermaker Leo Grunberg is nu om de neuzen dezelfde kant op te krijgen, want het is nog ongewis of het ambitieniveau net zo ver reikt is als de bereidheid om daarvoor te betalen.

Kwartiermaker Leo Grunberg begon de avond met het beschrijven van zijn taak. Hij was door de gemeente niet naar Breda gehaald om een blauwdruk op te leggen, maar om de stad in beweging te krijgen. Hierbij noemde hij enkele voorbeelden, zoals het te bouwen kunstwerk op de Ginnekenweg, van goed samenwerkende ondernemers. “Mogelijk ontstaan er vanavond ook nieuwe verbindingen, want dat is wat deze stad nodig heeft”, hield Grunberg zijn publiek voor.

Grunberg kwam niet alleen met woorden, hij liet ook enkele concrete verbeteringen zien zoals de City Maps, de feestverlichting en de gratis WiFi in de binnenstad. Grunberg benadrukte het belang om de positieve energie vast te houden, wat ook meteen het meest precaire onderwerp inluidde, namelijk het ondernemersfonds.

Ondernemersfonds 2.0
Interim-voorzitter van het op te richten ondernemersfonds, Koert Vermeulen, probeerde direct de grootste bezwaren uit het verleden tegen het fonds te ontmantelen. Het geld van de ondernemers zou enkel besteed worden aan collectieve projecten en niet gebruikt worden om heimelijk gemeentelijke kosten te drukken. Verder is de verdeelsleutel ditmaal eerlijker voor de kleine ondernemers, want gebaseerd op WOZ-waarde. Ook is het fonds niet per definitie voor onbepaalde tijd.

Vervolgens liet Vermeulen aan de hand van steden rondom Breda zien wat het de ondernemers jaarlijks zou kosten. Hieruit bleek dat de grootste zaak in het duurste geval 950 euro kwijt zou zijn en de kleinste onderneming in het goedkoopste geval 240 euro. Het ambitieniveau van de ondernemers zal uiteindelijk de hoogte van het bedrag bepalen. “Want we gaan niet eerst geld ophalen en dan pas kijken wat we ermee willen doen.”

Getapte ondernemers
Tijdens het vragenronde bleek dat veel ondernemers wel een idee hadden waar het geld naar toe moest. Velen van hen zagen iets in het plan om één zondag in de maand gratis parkeren in te voeren, hoewel een ondernemer dit liever naar de zaterdag wilde verschuiven omdat hij dan ook open was. Wethouder Bob Bergkamp liet hierop weten dat gratis parkeren niet bestond, maar dat het voorstel werd bekeken.

Sommige aanwezigen in de zaal vroegen zich ook af waarom de pandeigenaren niet meebetalen aan het fonds. “Dat maakt toch niks uit, want dat rekenen ze toch meteen door”, riep hierop iemand. Volgens Grunberg was dit niet mogelijk omdat het fonds werd betaald met een reclamebelasting. Wel ziet hij mogelijkheden om pandeigenaren incidenteel bij bepaalde projecten te betrekken. 

Een andere ondernemer wilde van de wethouder weten of de ondernemers nog mochten stemmen over het fonds. Bergkamp liet weten dat hij dit een gepasseerd station vond, maar toonde zich tegelijkertijd pragmatisch. “Als straks blijkt dat het samenwerken niet lukt en iedereen is chagrijnig dan ga ik terug naar de raad met de vraag of we dit wel moeten doen.”

Uitdaging
Na afloop stelt Vermeulen dat hij de kans dat het ondernemersfonds deze keer slaagt groot acht. “Je merkt dat het initiatief deze keer van onderop komt, dat de gemeente zelf ook 200.000 euro wil investeren helpt natuurlijk ook.” Toch is Vermeulen er zich van bewust dat hem nog een grote uitdaging te wachten staat. “De aanwezige ondernemers zijn erg betrokken. Er zal echter ook een grote groep zijn die we nog moeten overtuigen en zoals je vanavond hebt gezien zijn ondernemers eigenwijze en kritische mensen.”