Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs
Rondvlucht op Tweede Paasdag boven Breda met Helicentre.nl. foto Wijnand Nijs

Breda bekijkt maatregelen tegen spoorlawaai Tuinzigt

Politiek

BREDA - Wethouder Selcuk Akinci gaat kijken wat de gemeente kan betekenen in het tegengaan van spoorweglawaai. CDA’er Jeroen Bruijns vroeg daar donderdagavond om in de raadsvergadering.

Door onderhoud aan de Betuweroute gaan er over een paar jaar meer goederentreinen over de Brabantroute rijden. Daar is weinig tegen te doen. Maar in Breda en een aantal andere steden in Brabant wordt gevreesd voor een ernstige verhoging van (geluids)overlast door de toename aan treinen.

Volgens wethouder Akinci zijn er meerdere mogelijkheden om die geluidsoverlast te beperken. Sowieso wil hij kijken hoe er maatregelen die eigenlijk pas later in de toekomst uitgevoerd zouden worden naar voren gehaald kunnen worden. “Als er in 2019 een groot geluidsscherm gepland is en we het in 2017 hard nodig hebben is dat onhandig”, stelt hij.

Prorail heeft al onderzoek uitgevoerd, vertelt Akinci. “Als ze gaan voor een zuinige oplossing dan pakken ze alleen de woningen aan die direct zwaar getroffen worden. Maar een geluidsscherm is fijner, want dan is het geluid ook meteen veel minder voor alle woningen in de buurt van het spoor.” Daarvoor moet wel dieper in de buidel getast worden.

De geluidsoverlast door het spoor is in eerste instantie verantwoordelijkheid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Prorail. In Eindhoven heeft de gemeente een deel van de voorfinanciering op zich genomen. Als het aan CDA ligt gaat Breda ook serieus kijken naar de mogelijkheden daarvoor.

Dat wil de wethouder best doen, al benadrukt hij dat er in Eindhoven sowieso al onderhoud gepleegd moest worden. “Ik vind dat er iets te zeggen is voor voorfinanciering vanuit de gemeente, maar ik vind ook dat we daar niet alleen in moeten staan.” Volgens Akinci is er ook een rol weggelegd voor de provincie. Hij zegt toe te gaan onderzoeken waar de mogelijkheden liggen.

Dat is reden tot blijdschap voor Bruijns, die zich meteen opstelt als conducteur. “Het eerste station was het op tafel krijgen, dat hebben we gehaald.” De tweede bestemming is dan dat de provincie mee doet en volgens de CDA’er is de eindbestemming vrij van spoorweglawaai. “Fijne reis”, besluit hij.