Breda Live 2014: feestje op Chasséveld. foto Wijnand Nijs
Breda Live 2014: feestje op Chasséveld. foto Wijnand Nijs

Skybox Business Lounge Breda Live uniek in festivalwereld

Cultuur

BREDA -  Wie skybox zegt, denkt aan luxe voetbalstadions met aparte ruimtes voor VIPS, genodigden en sponsors. Het nuttige met het aangename combineren: voetbal kijken en netwerken. Het Bredase festival Breda Live hanteert al jaren dezelfde formule. Met succes. Voor de editie van dit jaar waren de 400 meest luxueuze plaatsen voor deze Skybox Business Lounge uitverkocht voordat ze in de verkoop gingen.

Daarmee is Breda Live volgens de organisatie uniek. De Skybox Business Lounge ontstond nadat organisator Volver opving dat er behoefte was aan deze vorm van festivalbeleving, vertelt Farah Florijn. “Op deze manier komt dat eigenlijk niet voor. Zo heb je overal wel een VIP-deck, maar geen Skybox zoals deze.”

De ruimte die Volver in Breda heeft gecreëerd is feitelijk meer dan een box alleen. Waar bij het voetbal de bedrijven vaak ieder afzonderlijk een ruimte hebben, is er bij Breda Live sprake van een gemeenschappelijke ruimte. Of Lounge, zoals het heet. De Skyboxbezoekers kijken recht op het podium en over het 15.000-koppige publiek. “En de Skybox Business Lounge bevindt zich pal achter het tweede podium, de Jupilerstage, waardoor men een soort backstage-beleving meekrijgt.”

Bezoekers van de Skybox Business Lounge zijn hoofdzakelijk bedrijven uit de regio Breda. Al melden ook steeds meer bedrijven uit de rest van Nederland zich, vertelt Florijn. “Het gaat vooral om bedrijven die zakenrelaties of personeel een dag mee uit nemen.”

Een van die bedrijven is het Bredase Kasparov. Dat bezoekt sinds 2011 Breda Live. “Eerst met 20 personen, toen met 50, vorig jaar met ruim 70 en dit jaar met zo’n 90 VIP gasten”, aldus directeur Jasper van Eck. “Deze gasten zijn onze opdrachtgevers, die iemand mee mogen nemen, doorgaans hun partner. Daarnaast zijn uiteraard onze eigen medewerkers aanwezig. Kasparov is actief in de bemiddeling van financials. Naast klanten en collega’s nodigen we ook kandidaten uit die we bemiddeld hebben.”

Behalve eerste klas uitzicht op podium en publiek is er voor de gasten een ruim besloten loungeterras achter de boxen met een cateringplein. Voor de gasten geldt het all inclusive principe. Florijn: “Verder zijn er elk jaar allerlei leuke extra’s als een zuurstof- of cocktailbar, een kaasproeverij, een wijnproeverij en een coffeecorner. Dit varieert elk jaar, om zo elk jaar een vernieuwend aanbod te kunnen bieden.” Van Eck beaamt dat: “Prachtig zicht, gezelligheid en onbeperkt culinaire hoogstandjes. Het ontbreekt ons aan niets.”

Voor Kasparov begint de dag bij het kantoor van het bedrijf, de watertoren bij het Wilhelminapark. “Vanuit daar lopen we naar het terrein. In de skybox waar we de gehele dag verblijven is alles top geregeld”, licht Van Eck toe.

En ondanks dat Van Eck veel zakelijke klanten meeneemt, heeft het uitje geen direct zakelijk doel, benadrukt hij. “We doen dit om onze relaties te bedanken voor de samenwerking, en om de relatie te verstevigen. Bewust spreken we met onze collega’s af dat we deze dag niet actief op zoek naar business gaan, dat doen we wel op werkdagen. Het moet echt een uitje zijn waarbij onze gasten compleet in de watten worden gelegd. En ja, dat werkt!”