Gilbert Gooijers en Jeroen van Glabbeek.
Gilbert Gooijers en Jeroen van Glabbeek. Carl Mureau

‘De Kwatta is nu echt geschiedenis’

Economie

BREDA - Vergeet de Kwatta, Etna en Faam. Nieuwe bedrijvigheid bloeit op in Breda. Gilbert Gooijers en Jeroen van Glabbeek (beiden 36) zijn boegbeelden van die nieuwe economie. Schoolvrienden werden succesvolle ondernemers. Hun bedrijf CM, dat wereldwijd handelt in sms’jes, boekt een omzet van 60 miljoen en telt 150 werknemers. “We hopen nog meer banen in Breda te creëren.”

Ze zijn vrienden vanaf de middelbare school. Op het Mencia de Mendoza-lyceum kregen de brugklasleerlingen hun plek nog aangewezen op alfabet. Gilbert Gooijers kwam na Jeroen van Glabbeek. "We waren dus gedoemd om naast elkaar te zitten. Als je dat zes jaar moet volhouden, leer je mekaar wel kennen", vertelt Gooijers.

De pubers van toen zijn uitgegroeid tot succesvolle entrepreneurs. Zijn ze ook elkaars beste vriend? Gooijers: "Ja, al vind ik vriend een te eng begrip. Hoe noem je iemand met wie je het grootste deel van je leven samen bent?" Van Glabbeek: "Je ziet vaak dat twee mensen een bedrijf beginnen uit opportunisme, bijvoorbeeld omdat de een technisch goed is en de ander commercieel. Wij zijn echte vrienden. Als je een auto-ongeluk hebt, of op vakantie je portemonnee verliest, wie bel je dan als eerste?" Gooijers: "Of als je een kindje krijgt, wie wil je dan als eerste op de hoogte brengen?"  

Ja, dat doen zij dus bij elkaar. Ook nu ze allebei 36 zijn, beiden samenwonen met een 'lieftallige vriendin' én kindjes hebben (Jeroen één, Gilbert twee). Hun gezamenlijke nakomeling is het bedrijf met de naam CM, wat ooit stond voor (het sekshuisachtig klinkende) ClubMessage. Vanuit hun hoofdkwartier aan de Konijnenberg verzorgen ze wereldwijd miljoenen sms'jes, pushberichten en mobiele betalingen per dag.

Wat in 1999 begon als een moderne vorm van flyeren voor discotheek Highstreet, in de grensstreek met België, groeide uit tot een enorm bedrijf dat alle uithoeken van de aardbol bestrijkt. CM heeft ook vestigingen in Den Haag, Brussel, Londen, Parijs en Frankfurt. Singapore volgt snel. Van Glabbeek: "Daar hebben we net de eerste jobinterviews gehad." En ook in Silicon Valley, het mekka voor moderne ondernemers, komt binnenkort een eigen filiaal.

Avontuur
Een indrukwekkend rijtje, maar de bakermat van deze snelgroeiende onderneming ligt tussen Mark en Aa. En dat is niet voor niks, zegt het duo dat in Ulvenhout woont, want Breda heeft een prima woon- en werkklimaat. "Wat wij hier doen, had in Amsterdam nooit gekund", zegt Van Glabbeek. "Daar draait het om snel geld verdienen. De hele arbeidsmarkt is veel dynamischer. Wij zijn hier veel meer bezig voor de lange termijn." Gooijers: "Wij werken hier ook hard, maar hebben niet te veel poeha."

Ze startten hun avontuur toen ze samen in Eindhoven technische bedrijfskunde studeerden. In die tijd was ondernemen niet hip, maar Gooijers en Van Glabbeek begonnen gewoon. "Omdat we het leuk vonden." Lol hebben is nog steeds hun belangrijkste drijfveer, zeggen ze, en het klinkt nog oprecht ook. "Plezier zit in het dna van ons bedrijf." 

Werknemers mogen doen wat ze leuk vinden. Het idee is dat personeel zo vanzelf met mooie, creatieve producten of diensten komt aanzetten. Dat levert weer tevreden klanten op. 

"En uiteindelijk leidt dat tot winstgevendheid", zegt Gooijers. "Bij de meeste bedrijven denken ze juist andersom. Mijn belangrijkste doel? Dat alle collega’s een leuke dag hebben gehad, dat ze lekker in hun vel zitten. Wij hebben laatst een jongen aangenomen in België. Hij bruiste van de ideeën, die hij bij zijn vorige baas niet mocht uitvoeren. Bij ons mag hij zijn gang gaan. Die jongen heeft weer kleur op zijn gezicht, daar kan ik enorm van genieten."

Moderne technologie
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar aan de Konijnenberg bloeit echt een nieuw stukje Bredase bedrijvigheid. Ze maken hier geen ambachtelijke producten, zoals de chocola van Kwatta, de fornuizen van Etna of het bier van Oranjeboom, bedrijven die alle uit de Baroniestad verdwenen zijn. CM verspreidt diensten die de hele wereld overgaan. Moderne technologie, die voor sommige stadgenoten misschien nog bijna science-fiction is. 

CM, opgestart aan de Nieuwe Prinsenkade, zit nu op een bedrijventerrein in Breda-Noord. In dat lelijke hoekje van de stad is de moderne onderneming wel stiekem uitgegroeid tot een grote werkgever in Breda. Het eind van de groei lijkt nog niet in zicht. Maar hoe groot CM over pakweg tien jaar zal zijn? "Geen idee", zeggen ze in koor. Gooijers: "De ontwikkelingen gaan zó snel. Je kunt als bedrijf hooguit een half jaar vooruitkijken." Van Glabbeek knikt instemmend, hij denkt terug aan de start, vanaf de dansvloer in Highstreet. "Wij hebben nu 15.000 klanten, maar daarbij zit geen enkele discotheek meer…" 

Dakterras
Het bedrijfspand, recent uitgebreid met een extra etage plus gezellig dakterras, begint alweer te knellen voor de pakweg 120 werknemers die er nu rondlopen. "We moeten weer wat bedenken, want het zit knap vol", zegt Van Glabbeek, die zich samen met Gooijers gerust een boegbeeld van de nieuwe Bredase bedrijvigheid mag noemen. 

"Het is belangrijk voor Breda om eens over de Kwatta, Etna, Oranjeboom en Faam heen te stappen. Je hoort mensen nog steeds over die bedrijven praten, maar ze zijn echt geschiedenis. Het is wel leuk dat Breda nieuw elan krijgt op het gebied van werkgelegenheid. Het Amphia is nu de grootste werkgever en je hebt de gemeente, Defensie en Avans. Maar volgens mij komen wij al aardig in de buurt van de top-10.  En als het aan ons ligt, gaan wij in Breda nog meer banen creëren."