De zaterdag begon grauw, maar eindigde fleurig en zonnig.
De zaterdag begon grauw, maar eindigde fleurig en zonnig. Henk Voermans

'Bredanaar moet eigen binnenstad meer waarderen'

Economie

BREDA - Breda is stuurloos als het gaat om Citymarketing. Dat stelde design- en communicatieadviseur én Bredanaar Roel Stavorinus onlangs in een veelgelezen blog op Marketingonline. “Er is zoveel moois in de stad. Dat moeten we laten zien.” En dat gebeurt nu onvoldoende, meent hij.

Stavorinus constateert een mismatch tussen wat Breda wil uitstralen en wat het vanuit het hart is. “Breda lijkt vooral (al heel lang) op zoek naar wat zou kúnnen zijn”, schrijft hij in zijn blog. “Misschien is het goed om eens te kijken naar wat ís. Breda heeft de wereld aan goede horeca en fijne terrassen. Het is een prachtige winkelstad. En in Breda is nogal wat te doen op het gebied van evenementen en festivals.”

“Alle energie die in de stad zit, kun je veel beter benutten dan nu gedaan wordt. Misschien levert dat een heel divers beeld op: Prima!”, stelt Stavorinus in een toelichting. Er wordt te veel gekletst, te weinig gedaan, constateert hij. Iets dat hij vaker ziet bij opdrachtgevers. Eindeloos werken aan een perfect plan: “In de tussentijd draait de wereld door en wordt alles wat we ontwikkelen continu achterhaald door voortschrijdend inzicht.”

Leo Grunberg is het daar wel mee eens. Grunberg is in opdracht van samenwerkende partijen in het centrum kwartiermaker binnenstad. Hij plaatst echter wel een kanttekening bij de hartenkreet van Stavorinus. “Weet hij wel wat er op de achtergrond gebeurt? Maar ik ben het eens met de stelling dat je vooral moet doen en niet afwachten. De wereld om je heen verandert continu. Dat is ook wat we met BredaNext aan het doen zijn.” 

‘Het verkopen’ van de stad begint volgens Grunberg bij de inwoners zelf. “Daarvoor moeten de inwoners van Breda weer vaker naar de binnenstad komen. Zij zijn de voornaamste ambassadeurs van de stad. Dat is voor mij hoofdopdracht 1, 2 en 3. De bewoners moeten de binnenstad meer gaan waarderen.” Ook Grunberg weet dat de uitkomst divers kan zijn. “Je probeert namelijk heel verschillende doelgroepen te bereiken. Jong en oud, hoog en laag opgeleid, arm en rijk. Dat is best een grote uitdaging. De stad moet weer van de mensen worden.” 

Om dat te bereiken zouden er ook meer ontmoetingsplaatsen in de openbare ruimte moeten komen. “Zoals de Spaanse Trappen in Rome. Plaatsen waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, maar waar ook kleine podia zijn, bijvoorbeeld om gedichten voor te dragen, waar mensen zichzelf kunnen presenteren.” Volgens Grunberg ontbreekt het Breda nog aan een evenement dat echt landelijke uitstraling heeft. “Zoals de Dutch Design Week of de Tilburgse kermis.”