Arnoud van Werkhoven.
Arnoud van Werkhoven.

Bredanaar bedenkt ‘digitale carpoolplaats’ voor goederen

Economie

BREDA - Hordes bedrijven rijden dagelijks door het land met een zo goed als lege wagen terwijl anderen op zoek zijn naar een transporteur. Dat moet met elkaar te verbinden zijn, dacht Bredanaar Arnoud van Werkhoven. Hij bedacht Sjipit.

Van Werkhoven broedde al enige tijd op het idee. “Ik ben na veertien jaar in de sales dit jaar begonnen met mijn eigen transportbedrijf ViaNoud. Ik was het plezier in wat ik deed kwijt, dat heb ik weer terug. Bovendien kon ik op die manier mijn eigen idee gaan testen.”

Het idee? “Een digitale carpoolplaats voor het vervoeren van goederen waarbij gebruik gemaakt wordt van bestaande ritten”, vat Van Werkhoven het in een ‘pitch’ samen. “Daarbij spelen we in op de deeleconomie. Denk aan bijvoorbeeld een bouwvakker of koerier zoals ik die onderweg is naar Eindhoven. Die krijgt een bericht ‘je kunt ook nog wat anders meenemen’.”

Het klinkt wat cryptisch, maar is dat niet, legt de ondernemer uit. “Samen met app-ontwikkelaar Everdune, die ook deels eigenaar is, zijn we bezig met een app voor Android en iOs. In die app meld je je rit en dan krijg je automatisch een seintje als er onderweg goederen op te halen zijn. Bijvoorbeeld als jij van Breda onderweg bent naar Eindhoven, dat je in Tilburg nog even wat oppikt.”

Sjipit richt zich niet op pakketjes. “Daarvoor kun je beter en goedkoper terecht bij TNT, we richten ons juist op de markt waarvoor nog niets geregeld is en die niet standaard is, ook niet qua bezorgmoment of dag. Een tafel of kinderwagen die je verkoopt of koopt via Marktplaats, een speeltoestel. Grote zaken waarvoor je niet zo snel een koerier zou laten rijden.”

Via de app brengt Sjipit vervoerder en aanbieder met elkaar in contact. “ Een Sjipit-gebruiker profiteert slim en eenvoudig van bestaande ritten. Is dat contact er, dan stappen wij er tussen uit.” Vervoerders kunnen zoals gebruikelijk bij dit soort initiatieven een ‘review’ krijgen. “En omdat we alleen werken met vervoerders die bij de KvK staan ingeschreven, verwachten we dat dit serieuze vervoerders oplevert.”

Prijs en aflevering is dan iets dat tussen die partijen wordt afgesproken. “Als jij de rit accepteert, krijgt degene die iets wil laten vervoeren automatisch een berichtje. Als die jou als vervoerder accepteert krijg je het 06-nummer en kun je afspraken maken.” En op welke manier verdient Sjipit dan? Een bijdrage van de vervoerders, maakt van Werkhoven duidelijk. “Die gaan na verloop van tijd per maand abonnementsgeld betalen, want zij zijn ook degenen die er aan gaan verdienen. Het aanbieden van goederen is gratis.”

En stel dat iemand een pakketje softdrugs - om maar eens wat te noemen - blijkt te willen laten vervoeren? “Dat is ook een kwestie van gezond verstand. Als je een klein pakketje in ontvangst neemt, wat iemand ook voor 6 euro via TNT zou kunnen laten vervoeren, dan moet er een lichtje gaan branden. Bovendien: we richten ons echt op de zaken die TNT en pakketvervoerders juist niet doen en die dus afwijkend zijn van normale standaardmaten. Flexibiliteit qua vervoer, afmeting en bereikbaarheid is hét sleutelwoord bij Sjipit”

Het is de bedoeling dat Sjipit in het laatste kwartaal van dit jaar het licht ziet. Enthousiasme is er in elk geval ook bij anderen. De start-up is genomineerd voor de Accenture Innovation Awards.