Eigenaar Stef Have van Breda International Airport.
Eigenaar Stef Have van Breda International Airport. Wijnand Nijs

Stef Have: ‘Bedrijfsleven onbekend met mogelijkheden vliegen vanaf Breda’

Economie

BREDA/BOSSCHENHOOFD - De naamswijziging van Seppe Airport naar Breda International Airport heeft goed uitgepakt, weet eigenaar Stef Have. “De combinatie van Breda en international geeft herkenning.” Toch laat de regio Breda kansen liggen, denkt hij.

Op deze woensdag is het rustig op het vliegveld, op tien minuten rijden van Breda. Directeur en eigenaar Stef Have kijkt vanuit zijn kantoor richting snelweg. Dat is niet heel vreemd. Have’s inspanning is vooral gericht op het vastgoed. “We hebben nu zo’n veertigduizend vliegbewegingen per jaar, maar per dag komen er 90.000 voertuigen voorbij over de snelweg. Daar ligt onze prioriteit.”

Het vliegveld als zichtlocatie voor de snelweg. Een link met de luchtvaart is wel logisch. “Wij zijn de kraamkamer van de luchtvaart, met parachutespringen en aerobatics. Daaraan moeten piloten eens in de vijf jaar deelnemen om te ervaren wat het is om over de kop te gaan. Dat kan hier en niet bij Eindhoven, bijvoorbeeld.”

De bedrijvigheid naast de start en landingsbaan groeit gestaag. Naast de nieuwe vertrekhal met horeca, zijn de eerste acht panden verkocht en staan er voor fase 2 drie van de zes panden in optie. Uiteindelijk moeten er 25 bedrijfspanden met hangar langs de 830 meter lange start- en landingsbaan komen. “Over vijf tot zes jaar zouden die er moeten zijn”, verwacht de luchtvaartondernemer.

De eigenaar van het vliegveld praat met verve over het vliegen en de kansen voor het bedrijfsleven op dat vlak. “Maar eigenlijk is dat niet aan mij. Schiphol gaat ook niet over de vluchten, dat is aan de vliegmaatschappijen. Zo is het hier ook.”

Toch heeft Have een analyse paraat. “Binnen bedrijven komt vliegen op de manier zoals de bedrijven op ons vliegveld dat aanbieden eigenlijk pas aan de orde als een van de medewerkers vliegt”, is de ervaring van Have, zelf van oudsher helikoptervlieger bij de Luchtmacht. En dat is jammer, stelt hij. “Als je niet op de grote luchthavens hoeft te zijn is duizend tot vijftienhonderd kilometer een afstand die goed te doen is vanaf Breda International Airport. Bovendien betaal je voor het vliegtuig en niet per persoon, dus kun je in ook meerdere personen mee sturen.”

Have vergelijkt het met de helivluchten die vanaf Den Helder naar boorplatforms gaan. “Dat kan ook per boot, maar per heli is het sneller.” Breda International Airport als snelle hub naar het buitenland. “Inderdaad ook voor dj’s als Hardwell en Tiësto kan het wat zijn, zeker als ze besluiten zelf iets te kopen en hun bedrijfsactiviteiten in een loods onder te brengen.”

Overigens heeft Have wel een tip voor de heren dj’s. “Natuurlijk is een Jet aantrekkelijk, maar een propellervliegtuig, vergelijkbaar met een Cityhopper zoals KLM die gebruikt, is veel goedkoper in brandstofgebruik en aanschaf en binnen Europa nauwelijks langzamer.”

In de pogingen het vliegveld meer op de kaart te zetten, bemerkt Have soms enige argwaan. Onder meer als het gaat om de vliegbewegingen. “De overheid heeft de methodiek veranderd van vliegbewegingen naar aantallen dB geluidsoverlast. Aan de hand daarvan is een klankbordgroep een nieuw onderzoek gestart.” Wat hem betreft onnodig. “Wij willen niet meer vliegbewegingen dan nu is toegestaan.” Ook de angst voor vakantievluchten is wat hem betreft ongegrond. “Wij kunnen vliegtuigen tot 6000 kilo afhandelen en vliegen van zonsopkomst tot zonsondergang.”