Afbeelding

Bredase filmer scoort al voor première met Fashion Chicks

Cultuur

BREDA - Fashion Chicks draait pas vanaf woensdag in de bioscoop, maar desondanks is de film van de in Breda geboren producent Evert van de Grift al een hit. In elk geval op social media. De trailer van de film is inmiddels bijna 250-duizend keer bekeken.

Producent Evert van de Grift bedacht de film. Daarbij ging hij niet uit van een boek of reeds bestaande Tv-serie. De film gaat over een verlegen meisje (Liza Sips) dat een populair online alter ego creëert. De film gaat over vloggers en de invloed die de ze kunnen uitoefenen op de publieke opinie. Populaire Nederlandse YouTube-sterren hebben tegenwoordig honderdduizenden volgers en zijn ontzettend invloedrijk onder jongeren.

Van de Grift vroeg één van Nederlands populairste beauty vlogsters ‘Beautygloss’ Mascha Feoktistova voor een kleine bijrol. Feoktistova heeft bijna 500.000 volgers op YouTube. Daarmee is ook meteen het geheim van het succes van de trailer ontrafeld. De filmmaker maakt handig gebruik van de kanalen waarop de potentiële kijkers te vinden zijn, zoals Instagram. Het kanaal van de film heeft daar inmiddels bijna 20.000 volgers.

"Wij bedrijven een, voor Nederlandse begrippen, baanbrekende manier van marketing. Onze doelgroep kijkt weinig TV, maar zit vooral op Instagram en YouTube, daar ligt dan ook onze volledige focus", aldus Van de Grift.

Donderdag is de officiële première, maar de afgelopen dagen en weken waren er al voorpremières op verschillende plaatsen. Van de Grift: "Onze intentie was een publiekspremière in twee zalen, maar

deze waren binnen een dag uitverkocht. Pathé ontving tientallen e-mails en telefoontjes met verzoeken voor kaartjes. Waarop de bioscoop besloot vier extra zalen te openen die ook weer binnen enkele minuten uitverkocht waren.”

De hype rondom de film in Nederland is ook in België niet onopgemerkt gebleven. Bioscoopexploitant Kinepolis reageert op de groeiende vraag vanuit Vlaamse fans door de film te boeken in Metropolis Antwerpen.