Café De Bruine Pij
Café De Bruine Pij Wijnand Nijs

Nominatie Breda Pluim: Café de Bruine Pij

Economie

BREDAPLUIM - Hoe gastvrij is ondernemend Breda in de binnenstad? De Breda Pluim houdt horeca en retailers scherp door ze te verrassen met een bezoek door een Mystery Guest. De bevindingen komen elke zaterdag op BredaVandaag en gelden meteen als nominatie. De nominatie van deze week: Café de Bruine Pij.

Café de Bruine Pij is een ouderwets bruin café dat al 14 jaar niet meer weg te denken is aan het Kerkplein. Het grote hoekcafé heeft een entree met traditionele klapdeuren. De ruime oppervlakte is ingericht met houten tafeltjes en een grote bar die over de lengte naar achteren loopt. De look van een bruin café is gecombineerd met okergele muren.

Het café zit deze dag vol met een gemengd publiek. Van studenten tot stamgasten tot winkelende dagjesmensen. Bij binnenkomst kun je plaats nemen aan een van de vele houten tafeltjes of direct aan de bar. Het personeel merkt je op en ook een begroeting volgt. Het duurt wel even voordat een medewerker de bestelling komt opnemen. Door het overige personeel wordt flink gekletst met de gasten aan de bar.

Overdag wordt er lunch geserveerd, ’s avonds kun je een hapje eten. In de laten avonduren kan ook het uitgaanspubliek terecht en genieten van een speciaalbiertje. Van de tap of uit de fles, De Bruine Pij heeft hierin een uitgebreid aanbod. Voor degenen die in het najaar van bockbier houden bestaat er een bocktour stempelkaart. Hiermee kun je met korting verschillende bockbieren uitproberen. Vier van de tap en één van de fles voor 16,50 euro.

De horecazaak doet ook mee aan wat Breda-promotie. Flyers van verschillende evenementen in Breda liggen op de tafeltjes. Zelf organiseert het café ook optredens op het daarvoor bestemde podium. De aankondigingen van evenementen op de Facebookpagina vindt je niet terug in het café zelf, wat doet vermoeden dat de Bruine Pij er op vertrouwd dat vaste gasten hun stamkroeg wel weten te vinden. Of dat ze de beoogde doelgroep goed weten te bereiken door social media. Dit wordt bevestigd door het antwoord op de vraag of er nog elke zondag bandjes optreden. “Binnenkort weer. Het staat allemaal op Facebook.”

Over de Breda Pluim
De Breda Pluim is een initiatief van Retailplatform, Breda, Koninklijke Horeca Nederland, gemeente Breda, Bredase VVV en BredaVandaag en heeft als doel ondernemend Breda te  stimuleren de bezoekers van onze stad en van de terrassen en winkels gastvrij te ontvangen. Namens de onafhankelijke Pluim-commissie bezoekt een deskundige anoniem winkels, horeca en instanties in de Bredase binnenstad. BredaVandaag plaatst wekelijks de bevindingen van de Mystery Guest. In de aanloop naar de uitreiking van de Pluim op 14 maart 2016 volgt een verkiezing en wordt uit de genomineerden de meest gastvrije ondernemer gekozen.

Volg BredaPluim ook op Facebook.