Breda uit de lucht gezien. foto Maj-Britta de Ruiter/Ad Ballon
Breda uit de lucht gezien. foto Maj-Britta de Ruiter/Ad Ballon

'Vanuit Ondernemersfonds samenwerken aan betere binnenstad’

Economie

BREDA - Het college heeft deze week het besluit bekrachtigd dat de belastingheffing voor het Ondernemersfonds in de binnenstad mogelijk maakt. Daarmee ontstaat een budget van ongeveer 350-duizend euro vanuit de ondernemers en zes ton van de gemeente om de binnenstad te verbeteren. “Het doel is samenwerking, het geld is een middel”, aldus voorzitter Koert Vermeulen.

“We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt aan dit ondernemersfonds en om hiervoor draagvlak te vinden”, aldus Vermeulen. Het ondernemersfonds is een stichting die wordt bestuurd door vertegenwoordigers van de acht verschillende gebieden die het afgelopen jaar zijn vastgesteld. Vermeulen leidt dit voorlopig als buitenstaander.

“Het was ieder voor zich, maar alleen als je samenwerking op gang krijgt, kun je Breda vooruit helpen”, weet Vermeulen. Wethouder Boaz Adank (VVD, binnenstad) beaamt dat. Een overkoepelende stichting was noodzakelijk voor het fonds. “Want je moet wel een partij hebben om mee samen te werken.”

De constructie waarvoor nu gekozen is, namelijk een belastingheffing op basis van de WOZ-waarde, is volgens de wethouder de meest objectieve manier. “Kleine ondernemers betalen nu minder, grote meer”, vult Vermeulen aan. Om scepsis over de besteding van het geld de kop in te drukken is in de overeenkomst tussen de gemeente en het fonds vastgelegd dat de belasting rechtstreeks naar het fonds moet.

In de overeenkomst is ook vastgelegd dat de gemeente blijft doen wat ze nu doet. “Dus als er bijvoorbeeld vijf keer in de week wordt schoongemaakt door de gemeente, dat dat zo blijft en dat die kosten niet bij de ondernemers worden gelegd.”

Het geld, bijna een miljoen per jaar, gaat naar zaken als feestverlichting en evenementen voor de verschillende deelgebieden, maar ook naar promotie. Een nieuw te vormen centrum management moet komend jaar een schakel vormen tussen de verschillende partijen, zoals het toeristisch fonds. “Want de euro’s die je hebt, moet je wel effectief inzetten”, stelt Adank. “Niet dat het toeristisch fonds én het Ondernemersfonds billboards in Antwerpen gaan plaatsen.”