Afbeelding

Nieuwe strategie Makro; 600 banen op de schop

Economie

BREDA - Makro Nederland ontslaat in de komende drie jaar zeshonderd medewerkers. Het bedrijf wil inspelen op de veranderende behoefte van zelfstandige ondernemers en het nieuwe werken en investeert meer dan 50 miljoen euro in dit project.

Makro heeft nu vierduizend werknemers. Er verdwijnen zowel banen op het hoofdkantoor als in de filialen. ”Ons uitgangspunt is dat het aanpassen van de organisatie op een verantwoordelijke, zorgvuldige en respectvolle manier gebeurt”, aldus Kef van Helbergen, managing director van Makro Nederland. De nieuwe strategie van Makro vraagt om een vernieuwde organisatie. Daarom worden de huidige functies aangepast aan het nieuwe businessmodel.

De reorganisatie hangt samen met de verbouwing van de zeventien groothandels van Makro. In de vernieuwde vestigingen van Makro worden food en non-food gecombineerd gepresenteerd. Ook gaat Makro ondernemers werkplekken en vergaderruimtes aanbieden.
Van Helbergen: “Ons nieuwe store concept biedt een verbeterde shopping experience. Makro wil bovendien een inspirerende plek worden waar ondernemers graag naartoe komen om te werken of elkaar te ontmoeten.”

Het is nog niet duidelijk of er ook medewerkers van de Makro aan de Konijnenberg in Breda worden ontslagen.  In 2014 werden er al 340 banen geschrapt bij de groothandel, omdat het bedrijf toen in moeilijke marktomstandigheden zat als gevolg van de economische situatie.