De presentatie van de eerste deelnemers aan Sport eXperience.
De presentatie van de eerste deelnemers aan Sport eXperience.

Bredase ondernemer helpt sportinnovaties naar maatschappij

Sport

BREDA - Proberen de maatschappij te laten profiteren van innovaties uit de sport. Dat is wat Arno Hermans met Sport eXperience wil bereiken. Zijn bedrijf ondersteunt ondernemers om van een idee een bedrijf te maken.

Hermans heeft meteen een voorbeeld. “Recent werd in de Formule 1 een stripje ontwikkeld dat snel de warmte afvoert van de motor. Dat stripje wordt nu ook gebruikt in supermarkten ervoor te zorgen dat koude lucht beter door de koelkast beweegt. Dat levert een besparing op.”

De methode van Sport eXperience is simpel. “In vijf maandagen werken we gestructureerd met de ondernemers aan hun droom. We stellen onder andere een visie op, kijken naar de marktpotentie, helpen bij het businessplan en zorgen voor de eerste validatie met klanten.”

Aan het eind van de ‘experience’ presenteren de deelnemers hun idee aan investeerders en stakeholders. “Onze ambitie is dat we na een jaar tien tot vijftien sportinnovaties naar de markt hebben gebracht”, aldus Hermans, die samenwerkt met onder meer Starterslift en Sport76 uit Breda.

Ideeën genoeg. Zelf is Hermans betrokken bij een 3D geprint bitje dat gebruik kan worden bij boksen, hockey en rugby. “Maar dat zou ook ingezet kunnen worden bij slaapapneu of knarsetanden. Nu slapen een half miljoen Nederlanders al met een bitje.”

Het gaat niet altijd over producten. “In Zeeland is een ondernemer bezig met het opzetten van het meest innovatieve wind- en kitesurfcentrum ter wereld.”

Sport eXperience heeft inmiddels een eerste ronde met ondernemers achter de rug. Eind maart start de tweede editie. De bijeenkomsten zijn in het SX gebouw in Eindhoven, waar onder meer sportmarketingbureau Triple Double is gevestigd. “En we zijn in de eerste editie ook te gast geweest bij Sport76 in het Blushuis.”