Het stadskantoor van de gemeente Breda aan de Claudius Prinsenlaan.
Het stadskantoor van de gemeente Breda aan de Claudius Prinsenlaan. Hinke Rutten

Bezoek balies Stadskantoor alleen op afspraak

Algemeen

BREDA - Iets regelen aan de balie van het Stadskantoor kan vanaf 1 april alleen op afspraak. Op die manier wil Breda de wachttijden bij de balies beperken.

Momenteel maakt circa 65% van de balie-bezoekers vooraf een afspraak. Uit klanttevredenheidsonderzoek van de gemeente blijkt dat bezoekers aan het stadskantoor het werken op afspraak waarderen. Ze zouden daardoor ook meer tevreden zijn over de dienstverlening.

Afspraken in het stadskantoor kunnen gemaakt worden op maandag, dinsdag en vrijdag  tussen 09.00 en 16.00 uur. Op woensdag en donderdag is dat mogelijk van 9.00 tot 20.00 uur. De huidige vrije inloop op werkdagen tussen 09.00 en 12.00 uur vervalt hiermee.

Ondanks maximale bezetting van de balies, liepen de wachttijden soms op tot meer dan een uur. “Door vooraf afspraken te maken – online of telefonisch - kunnen de baliemedewerkers de afspraken ook goed voorbereiden”, aldus de gemeente. “Daardoor kunnen ook de afspraken zelf sneller verlopen.”

“Het volledig werken op afspraak gebeurt al naar tevredenheid in andere steden”, aldus wethouder Miriam Haagh. “Ook in Breda verwacht ik dat dat deze nieuwe manier van werken snel ingeburgerd is."

Voor het afhalen van een paspoort, ID-kaart of rijbewijs hoeft geen afspraak gemaakt te worden. Afhalen kan gedurende de openingstijden van het stadskantoor. Inwoners van Breda kunnen hun paspoort of ID-kaart ook thuis of op het werk laten bezorgen.