foto Erik Eggens
foto Erik Eggens

CDA Breda stelt collegevragen over parkeerproblematiek Hazeldonk

Algemeen

BREDA - CDA Breda blijft zich zorgen maken over de negatieve ontwikkelingen op het parkeerterrein Hazeldonk/Breda en het uitblijven van maatregelen. Peter Elbertse, fractievoorzitter CDA stelt daarom namens zijn partij collegevragen.

Bedrijventerrein Hazeldonk ligt op de grens van België en Nederland. Gemeente Breda is op Breda’s grondgebied verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. In de brief naar het college stelt Elbertse dat Hazeldonk zich steeds meer ontwikkelt tot een vrijplaats voor vrachtwagenchauffeurs en criminelen. In oktober 2015 vroeg CDA Breda eerder aandacht voor ladingdiefstallen of pogingen daartoe. 25 tot 30 aangiftes per maand zijn volgens de partij geen uitzondering.

Daarnaast kaart de politieke partij het parkeertekort op Hazeldonk aan. Er zijn circa driehonderd reguliere parkeerplaatsen die bezet zijn. Honderd vrachtwagens parkeren buiten de aangewezen vakken. Zo staan parkeerplaatsen bestemt voor personenauto’s en bussen, maar ook vluchtstroken vol met vrachtauto’s. Ook worden er stopverboden genegeerd. Volgens de partij levert dit gevaarlijke situaties op. CDA Breda wil van het college weten of ze van deze punten op de hoogte is en of er op korte termijn maatregelen genomen gaan worden.  

Ook noemt Elbertse vervuiling van het parkeerterrein door het ontbreken van sanitaire voorzieningen. Verder is de verlichting kapot of slecht. Horecabedrijven die hun geld moeten verdienen aan passerende personenauto’s worden, door de parkeeroverlast van vrachtwagens, steeds slechter bereikbaar. Al vanaf 2009 wordt gesproken over bewaakt parkeren. In de commissie bestuur afgelopen oktober is wederom door het college gezegd dat het contract met een geïnteresseerde ondernemer zo goed als rond was en dat het snel getekend zou worden. De fractievoorzitter van het CDA in Breda wil weten hoe het hier inmiddels voor staat.

Verder wil de CDA-fractie in Breda weten of gemeente Breda op de hoogte is van de plannen van bedrijvenvereniging LCHM, die zich al langer in voor een oplossing van de groeiende problemen. Zeer recent hebben ze zelf geïnvesteerd in een nieuw innovatief camerasysteem. Zij hebben ook een plan ontwikkeld om in eigen beheer bewaakt parkeren in te voeren.

Ten slotte is er aan de Belgische zijde van Hazeldonk geen of significant veel minder parkeeroverlast. Elbertse vraagt dan ook of het college wel eens overleg heeft gehad met haar Belgische collega’s over de maatregelen die zij hebben genomen ter voorkoming van parkeeroverlast en of er überhaupt overleg is met de gemeente Meer over de kansen en problemen van het industrieterrein.