Afbeelding

‘Elke seconde telt voor de fietsende treinreiziger’

Algemeen

BREDA -  Mogen we nu wel of niet fietsen door de fietstunnel op station Breda? Volgens Otto Knittel van de Fietsersbond Breda is er in 2011 afgesproken er gefietst mag worden in de tunnel. Bij de NS is men daar niet zo zeker van.

Fietsers moeten volgens de NS met hun fiets aan de hand door de tunnel lopen. De 120 meter lange tunnel loopt van de Belcrumzijde naar Centrumzijde. “In Nederland is een treinstation altijd voetgangersdomein”, aldus Inge Rijgersberg van de NS.

Inge Rijgersberg begrijpt waarom er onduidelijkheid over de de tunnel is ontstaan. “Door het unieke ontwerp van de tunnel waar het loopverkeer en fietsverkeer van elkaar worden gescheiden is misschien het idee ontstaan dat er in de tunnel gefietst mag worden.”

Maar Rijgersberg kan nog nergens terug vinden dat hier in het verleden afspraken over zijn gemaakt. Voormalig wethouder Wilbert Willems schermde in 2011 met een toezegging dat het toch zou mogen. Daar ging al een hele discussie over hellingbanen vooraf.

Elke seconde telt

Hoe gaat het in de praktijk uitpakken, dat is de vraag. Door de tunnel lopen neemt ongeveer anderhalf minuut in beslag. Fietsend ben je er binnen ongeveer twintig seconden. Een simpel rekensommetje, ook voor Otto Knittel van de Fietserbond in Breda, die zelf jaren treinreiziger is geweest. “Voor iemand die de trein moet halen is elke seconde die je kunt winnen belangrijk.”

Hans Kollen, eigenaar van ‘Fietspoint Kollen’ op het station vindt dat er teveel gezeurd wordt. “Mensen hebben altijd wat te klagen. Als ze willen doortrappen is er een gloednieuw fietspad aan de zijkant van het station gebouwd.” Kollen doelt op het fietspad langs de Terheijdenstraat om het stationsgebouw heen.  Deze fietsoptie kost de fietser 3.22 minuten.

Extra controle op ‘luie fietsers’   

Knittel denkt dat het toch niet kan worden tegen gehouden dat mensen in de tunnel op de fiets springen. “Niemand gaat netjes 120 meter met hun fiets aan de hand lopen op een weg die speciaal is gemaakt voor het fietsverkeer”, aldus Knittel.

Fietsenmaker Hans Kollen weet uit eigen ervaring dat reizigers het zichzelf graag gemakkelijk maken. “Onze klanten springen al op de fiets om van de ene naar andere kant van de stalling te komen.”

Inge Rijgersberg van de NS erkent dat reizigers in het algemeen flinke haast hebben. “In het begin gaan we dus ook extra controleren om de fietsers ervan bewust te maken dat er in de tunnel niet gefietst mag worden.”