Een van de eerste bussen tijdens een technische testrit op Breda Centraal.
Een van de eerste bussen tijdens een technische testrit op Breda Centraal. Peter Jeucken/gemeente Breda

Van Breda naar Utrecht: Met de (magnetische zweef)trein of de (zelfrijdende) bus?

Politiek

BREDA - Een snellere verbinding van Breda naar Utrecht, dat wil de Bredase politiek al zeker vijftien jaar. Voorlopig blijven de opties een drukke snelweg, een bus of met de trein omreizen via Rotterdam of Den Bosch. PvdA Breda spreekt van ‘een dood spoor’ waar men nu op zit en vraagt zich af of het niet mogelijk is om in de toekomst een busbaan met zelfrijdende bussen te gaan gebruiken.

“Dan denken we aan zelfsturende elektrische voertuigen”, zegt Henk van der Velde (PvdA). “Ik kan me zo voorstellen dat je je bestemming aan het voertuig doorgeeft en dat ‘ie dan in één keer daar naartoe rijdt. Het kan nu nog niet, morgen ook niet, maar vast sneller dan we gisteren nog dachten.”

Het was de aftrap van een interessante woordenwisseling tussen de Bredase volksvertegenwoordigers. Want wat willen we nou? De ‘ouderwetse’ maar betrouwbare spoorverbinding waar al zo lang - zonder succes - voor wordt geijverd, of een innovatieve verbinding? Misschien wel iets waar nog nooit iemand aan dacht. Was het niet wethouder Wilbert Willems die al in 2012 pleitte voor hypermodern Ultra Personal Rapid Transit vervoer waarbij razendsnelle elektrische wagentjes over een monorail annex busbaan rijden?

Tijd voor magnetische zweeftreinen?
Tot nu toe zijn zulke vervoersmethoden nog niet gerealiseerd in of om Breda. Toch is men bereid groot te denken. Dick Vuijk (Breda’97) heeft nooit iets in een nieuwe spoorlijn Utrecht-Breda gezien. “Ik heb al eens gezegd: we moeten een MagLev aanleggen.” Een magneettrein, die boven de grond razendsnel door de polder zoeft.

Toch zagen sommige partijen meer voordelen in het behouden van de originele plannen. “We willen graag een spoorlijn, het gaat alleen niet echt met een sneltreinvaart”, grapte Reginald Kluijtmans (D66). “Ik omarm de nieuwe discussie, maar wil niet zomaar stoppen met de treinverbinding voordat er ook echt een nieuwe methodiek is. Het vergt tijd.”

'Het kan nog lang duren'
“We weten gewoon nog heel veel niet over smart mobility”, zei Carla Kranenborg (VVD). “Er wordt gerekend met dertig, veertig jaar door deskundigen. De zelfsturende voertuigen zijn anders dan we gewend zijn en het duurt lang voordat dat ook echt helemaal werkt - en voordat iedereen een zelfsturend voertuig zou hebben.” Ze is blij dat Brabant vooroploopt qua innovatie en er met een open blik wordt gekeken, maar ziet liever een goede combinatie van vervoersmogelijkheden.

En ook het CDA zag niet direct iets in allerlei innovatie vervoersvormen. Jeroen Bruins vond het ‘een hoog gehalte toekomstmuziek’ hebben. “Het duurt namelijk misschien nog wel vijftig jaar voor dit kan.” Hij zou liever zien dat er spoorlijnen worden doorgetrokken, zodat er op het bestaande netwerk een directe verbinding (zonder overstap) wordt gemaakt naar Breda.

'De veranderingen gaan razendsnel, maar het spoor werkt nog steeds'
“Tien jaar geleden”, sprak wethouder Adank wijs, “Hadden we de iPhone nog niet. De verandering is enorm snel gegaan”, zei hij, erkennend dat de innovatie zo voor de deur zou kunnen staan. Maar: “De komende veertig jaar blijft het spoor ook liggen.”

Het is namelijk een robuust systeem, legde hij uit. “De spoorlijn is haast ouder dan de stoommachine. Het is duurzaam. We moeten de trein niet laten varen.” Dat is niet handig en zal dus voorlopig ook niet gebeuren. Vooralsnog zet Breda in op de spoorverbinding Breda - Utrecht. Of die lijn gerealiseerd wordt of er een andere, splinternieuwe oplossing komt, dat zal de toekomst uitwijzen.