Station Breda, 13 april 2016. Een kleine vijf maanden voor de officiële opening.
Station Breda, 13 april 2016. Een kleine vijf maanden voor de officiële opening. Wijnand Nijs

Mee op inspectie door de centrumzijde van station Breda (foto’s)

Algemeen

BREDA - Nog iets minder dan vijf maanden en dan moet het nieuwe station van Breda klaar zijn voor de feestelijke opening. 8 september is het zover. “Dat is een strakke, maar realistische planning”, geeft Jorrit van Essen aan. Hij is een van de regisseurs van de bouw. BredaVandaag ging mee op inspectie.

De rondleiding begint bij de het gebouw van NS aan de Stationsweg, aan de voet van de tijdelijke voetgangersbrug. Een ietwat gedateerd gebouw, zeker als je het vergelijkt met het fonkelnieuwe stationsgebouw.

Eenmaal binnen de poorten plof je midden in de bouw. Overal staan nog steigers en klinkt getik en gehamer. Via een zijingang staan we in een van de woontorens, de Wachter geheten. Een paar stappen later staan we al weer in de binnentuin. “Geïnspireerd door de mediterrane sfeer”, vertelt Van Essen. “Hier komen bomen in de volle grond.” Een niveau hoger komen bomen in bakken.

Een groene oase van rust moet het worden. Het is inderdaad opvallend stil. Geen ander bouwgeluid dan van de werklui die in een van de ongeveer 50 huurwoningen aan het werk zijn. Vanuit een van de trappenhuizen kijk je uit op de sporen. De treinen kruipen geluidloos aan de ramen voorbij.

Eenmaal op de bovenste verdieping stap je op het parkeerdek. De bewoners hebben allemaal een recht op een parkeerplek. In totaal zijn ruim 150 van de 720 plaatsen bestemd voor bewoners van de appartementen, waarvan 85  aan de centrumzijde.

Vanaf het parkeerdek is goed te zien hoe de Willemstraat en het Stationsplein eruit gaat zien na de opknapbeurt. De Willemsbrug heeft al het straatmotief dat ook in de ‘groene loper’ naar de binnenstad komt te liggen.  

In de andere woontoren stappen we een van hoekwoningen binnen. Aan de zijkant uitzicht op het Apollo-hotel en aan de voorkant op de toren van de Grote Kerk. “En dat verandert niet”, lacht Van Essen. Aan de andere kant heb je zicht op Breda Vooruit en straks op het 66 meter hoge gerechtsgebouw.  

Via de steigerconstructie dalen we af. Bij deze binnentuin staat al een boom. Beneden gekomen staan we op het voorplein. De trappen naar de onderdoorgang naar de perrons gapen als een brede opengesperde mond naar de toekomstige reizigers. In de gang liggen twee commerciële ruimtes, aan de zijkant is nog een ruimte. Het ruikt naar epoxyhars voor de natuurstenen.

Het plafond buiten is zo’n twintig meter hoog en is fel gekleurd. De luchtgaten naar het parkeerdek zijn paars. Net als aan de Belcrumzijde steken er op straatniveau ‘aanlegsteigers’ uit waar fietsers hun vehikel straks gratis kunnen stallen. Aan de rechterzijde is de ingang voor de fietsenkelder, goed voor stalling van ongeveer 1200 stalen rossen.

Overal wordt gewerkt. “Ik schat nu 100 tot 200 mensen, maar bij de de bouw van de noordzijde waren er op sommige momenten duizend mensen aan het werk”, aldus Van Essen.

Ook de bestrating van het Stationsplein krijgt al vorm.  Automobilisten, onder wie taxichauffeurs, kunnen zowel via de Meerten Verhoffstraat als via de Emmastraat tot voor het station komen. Doorgaand verkeer is niet mogelijk, maar aan beide zijden kunnen automobilisten een rondje maken, al dan niet door de Willemstraat.

Nog vijf maanden bikkelen. De bouw van station Breda is in ronde 11 van 12. Nu nog hopen dat de internationale trein naar Antwerpen inderdaad in december gaat rijden. “Want de HSL was  de aanleiding voor de verbouwing van het station”, besluit Van Essen.

Bekijk de complete fotoreportage