>> Zie ook http://www.bredavandaag.nl/nieuws/2009-07-30/water-al-over-markendaalseweg
>> Zie ook http://www.bredavandaag.nl/nieuws/2009-07-30/water-al-over-markendaalseweg

Varen we straks toch over de Markendaalseweg?

Politiek

BREDA - Na oplevering van de Haven en het doortrekken van de Nieuwe Mark langs de Nieuweweg was het geld op. Het verder doortrekken van het water zat er dus niet in. Inmiddels probeert Breda deze natte droom te concretiseren.

In het Bredaas Waterkompas somt het Bredase college de waterkansen voor de stad op. Maandag 13 juni lichten de wethouders Alfred Arbouw, Boaz Adank en Paul de Beer de plannen toe tijdens een openbare interactieve bijeenkomst in de Avenue aan de Waterstraat.

In het stuk gaat het ook over de noodzaak om te zorgen voor een goed waterhuishouding - zie het noodweer elders in het land de afgelopen weken en het combineren van gemeentelijke, regionale en provinciale programma’s. “Op die manier zorgen we er samen voor dat het water ons niet aan de lippen komt te staan en we kunnen genieten van de waardevolle waterelementen in Breda.”

In het kompas halen de bestuurders nog maar eens aan dat de heropening van de haven en de tweede fase Nieuwe Mark de eerste stappen waren in het terugbrengen van de rivier door het historische stadshart. In notataal:  “Het doortrekken van de Mark door de binnenstad, langs de Markendaalseweg, zorgt ervoor dat er een stukje van de rijke watergeschiedenis van Breda weer zichtbaar wordt in de stad.”

“De bevaarbare rivier door de stad, waarvan de haalbaarheid van de bevaarbaarheid nog moet worden aangetoond, biedt een kans om als motor voor de stedelijke vernieuwing te dienen”, schrijft wethouder Paul de Beer namens het college in het stuk.

In de visie van het college biedt het Seeliggebied daarbij ruimte aan wonen, werken en recreëren aan het water. Daar moeten bewoners, maar ook horeca van profiteren. “De derde fase Nieuwe Mark maakt het mogelijk om met een boot het zuidelijke gedeelte van het historische stadshart te bereiken.”

Het Seeligterrein gaat hierdoor ook ruimte bieden voor een openbare op- en afstapplaats, waar zowel recreanten als de watertaxi gebruik van kunnen maken. “De bereikbaarheid van het water zal de recreatieve en toeristische mogelijkheden van het gebied en de directe omgeving verhogen.”

Zeker is het allemaal nog lang niet. De Beer gaf eerder al aan dat in 2017 er een visie moet liggen op basis waarvan een concreet plan kan worden gemaakt. Zo moet de bevaarbaarheid en niet in de laatste plaats de haalbaarheid nog worden onderzocht.

Duidelijk is wel dat de havenfaciliteiten bij de huidige binnenhaven blijven. “Het huidige gebied rondom de Koning Willem Alexander-brug zal het hart van het havengebied vormen. Deze locatie leent zich daarom voor de realisatie van een havenkantoor. Op deze manier ontstaat er één aanspreekpunt voor de gehele haven.”

Het stuk wordt de komende maanden besproken in de commissie en in de raad, samen met het uitvoeringskader Binnensingel 2016-2056.