De gemeente gaat de komende 40 jaar (!) de binnensingels omvormen naar een stadspark door naast de bomenrij een wandelpad en een tweede bomenrij aan te leggen. Bomenman Anton Lips en wethouder Boaz Adank bij de Mauritssingel.
De gemeente gaat de komende 40 jaar (!) de binnensingels omvormen naar een stadspark door naast de bomenrij een wandelpad en een tweede bomenrij aan te leggen. Bomenman Anton Lips en wethouder Boaz Adank bij de Mauritssingel. Wijnand Nijs

Binnensingels Breda worden - bijna - langste park van Nederland

Algemeen Seeligkazerne

BREDA - De binnensingels van Breda worden omgevormd tot een groene long die de binnenstad als een langgerekt park omarmt. Met een lengte van 5,5 kilometer krijgt de Bredase binnestad daarmee bijna het langste park van Nederland.

Alleen Leiden heeft straks een langer park. Daar werkt de stad aan een 6 kilometer lang Singelpark. Er is een maar: Breda moet wel even geduld hebben voordat het park in al zijn glorie schittert. De stad trekt veertig jaar uit voor de aanleg.

“We combineren werk met werk”, geeft wethouder binnenstad Boaz Adank (VVD) aan. “Dat betekent dat we aan de slag gaan als er ook andere zaken op de lijst staan om aangepakt te worden.” Aan de Nassausingel is dat komend jaar op twee plaatsen het geval. “Daar is het riool aan vervanging toe en moet de straat open”, geeft Adank aan. Ook de Mauritssingel is aan de beurt in 2017.

Maar wat gaat er nu gebeuren? De binnensingels krijgen twee rijen met bomen, eentje op de plaats waar nu bij de meeste singels al bomen staan, aan de bovenkant van de oever. De andere rij komt daar enkele meters vandaan. Tussen de bomenrij komt, net zoals nu ter hoogte van De Koepel, een onverhard voetpad te liggen. “Zodat mensen daar kunnen flaneren of joggen”, aldus Adank. Ook komen er bankjes.

Lopend langs de singels pakt hij het uitvoeringskader Binnensingel 2016-2056 erbij. Daarin staat beschreven hoe de singels aangepakt moeten worden als het in de komende decennia zover is. “Want nu is er geen eenheid. Op deze paar honderd meter Nassausingel en Mauritssingel zie je al drie verschillende inrichtingen.”

In die lange termijnaanpak staat ook beschreven dat het haaks parkeren zoals dat nu op verschillende plaatsen is georganiseerd plaats maakt voor langsparkeren. Ook worden de binnensingels eenrichtingsverkeer en worden ze ingericht als fietsstraat, net als de Boschstraat. “En komen er stenen in plaats van asfalt”, voegt Anton Lips toe, die als ambtenaar bij het project betrokken is.

Lips is ook de bomenman van de gemeente. Die bomen, 800 in totaal langs de singels, zijn ongeveer zestig tot tachtig jaar oud. “En veel van deze bomen zijn aan het eind van hun levensduur aan het komen”, vertelt hij.

Vandaar ook dat het plan zoveel jaar omvat. Gaandeweg worden de bomen vervangen. Allemaal. “Dat is het beste. Als je alleen de stervende bomen vervangt, ga je ook in de wortels van de jongere graven en dat is niet goed.” De bomen worden vervangen door boompjes van ongeveer vier meter hoog. “Die groeien het snelst.”

Aan de Bredase singels staan verschillende soorten bomen. In het stukje Nassausingel staan zilveresdoorns, aan de Mauritssingel staan lindes, al in een dubbele rij. “Die blijven staan want die gaan langer mee.”

Het eerste deel van het plan is al voorgelegd aan de bewoners. Die waren erg enthousiast, vertelt Lips. Al was er eerst scepsis, zoals bij Marianne Robben. Die zag nog wel wat beren op de singels. "Hangjongeren op de nieuwe bankjes, klinkertjes die onze honderd jaar oude muren doen schudden en te weinig parkeerplekken. Dat waren onze eerste twijfels bij de nieuwe plannen.”

De presentatie door de gemeente aan de buurtbewoners maakte het zuur zoet, geeft ze aan. “Wat wordt het prachtig! De inrichting doet denken aan vervlogen tijden waarin mensen nog langs de singel flaneerden. ‘Breda Historische Binnenstad’ recht bij ons voor de deur. Wij flaneren mee en hopen dat de nieuwgebakken klinkertjes dat geruisloos toelaten.”

Ook Adank is enthousiast. “De singels verbinden straks de drie Bredase parken, het Valkenberg, de Seelig en Chassépark als een groene long met elkaar, zoals het ooit ook was bedoeld.”