Afbeelding
Wijnand Nijs

Concrete plannen voor 390 nieuwe hotelkamers in Breda

Algemeen

BREDA - Bredase hotelondernemers hebben bouwplannen voor nog eens 555 nieuwe hotelkamers in Breda. De komst van 390 van deze kamers in de komende vier jaar is vrijwel zeker. In het optimistische scenario voor de branche in Breda is er tot 2021 net voldoende marktruimte om deze te faciliteren.

Dat staat in het onderzoek naar de hotelbranche dat de gemeente Breda liet doen door het onderzoeksbureau LAgroup. In totaal telt Breda eind 2016 1190 kamers, inclusief de uitbreiding van hotel Princeville en de opening van Hotel Nassau.

Uit de analyse blijkt dat het grootste deel van de overnachtingen zakelijk is, waardoor het toeristische aandeel relatief beperkt is. “Voor zakenlui maakt het niet heel veel uit hoe de kamer eruit ziet. Voor toeristen is de beleving wel een stuk belangrijker. Hotels moeten spannender worden, een karakter hebben”, vertelt Geer Schakel van LAgroup. Volgens het rapport moet de marktruimte die er is gebruikt worden om hotels met meerwaarde toe te voegen, het liefst in of dichtbij de historische binnenstad.

Ook gaat er gekeken worden of er samenwerking kan worden gevonden met andere logiesverstrekkers als Airbnb bijvoorbeeld op het gebied van boekingen. “In Breda is Airbnb nog niet heel groot, maar als dit nog meer groeit, wordt het bijna een hotelbranche op zich”, aldus Schakel.

Op het moment hoeven de verhuurders bij Airbnb nog geen toeristenbelasting te betalen. Volgens Schakel is dit oneerlijk. “Airbnb verhuurders hoeven niet zoals hotels aan bepaalde eisen te voldoen en hoeven ook geen geld af te dragen. Dit terwijl ze wel concurrentie van de hotels zijn.” Het advies is om te onderzoeken of invoering van toeristenbelasting ook voor deze aanbieders mogelijk is.

Om het Bredase hotelaanbod bijzonderder en onderscheidender te maken, worden er criteria ontwikkeld. Deze moeten gelden voor zowel nieuwe initiatieven als bij uitbreiding van bestaande hotels. Die criteria moeten zo concreet en meetbaar mogelijk worden uitgewerkt, adviseert LAgroup. Enkele criteria zijn bijvoorbeeld karakter en locatie.

LaGroup adviseert de gemeente het hotelwezen te betrekken bij het maken van nieuw beleid. Ook zouden de hoteliers en de gemeente moeten samenwerken in projecten op het gebied van verbetering van het toeristische product en de marketing ervan. Er moet een nauwere verbinding komen tussen de gemeente en het hotelwezen, stellen de onderzoekers.