Afbeelding
Amber Kuijs

Zorgrobot Rose zoemend op weg naar volwassenheid

Algemeen

BREDA - Zoemend en piepend beweegt een apparaat als een minihijskraan boven een tafel bij Thebe woonzorgcentrum de Heuvel. Aan een arm van de kraan hangt een theezakje, dat al zoemend in een kop heet water wordt gedoopt. Dit is Rose aan het werk, de zorgrobot.

Het apparaat van ongeveer 1.50 meter hoog beweegt door het Grand Café van de Heuvel, van afstand bestuurd door een mens. Nog wel. Als Rose volgroeid is moet ze zelfstandig kunnen werken. “Als een slimme kleuter”, vertelt Cock Heemskerk van Heemskerk Innovative Technology (HIT). De robot is de afgelopen maanden in zogenaamde proeftuinen getest bij De Heuvel. Dinsdagmiddag werd de proef officieel afgesloten.

Cliënten zijn enthousiast na het testen. Echtpaar Van Liefveld vertelt dat toen de robot net bij hun in huis was, ze het nog wat onwennig vonden. “Gaandeweg raakten wij steeds meer geboeid door de prestaties van de robot. Wij zien er zeker een toekomst in, maar de eerste tien jaar nog niet.” Wat kan meespelen volgens het echtpaar: “Veel ouderen zijn toch conservatief op dit gebied.”

Verder waren de cliënten tevreden over hoe de robot de algemene dagelijkse levensbehoefte (ADL) klusjes doet. Doordat de robot deze klusjes doet, kunnen ouderen langer zelfstandig blijven. Vooral daarop richt ontwikkelaar HIT zich. “Als robot Rose de randzaken doet, zoals logistieke klusjes, kunnen verpleegkundigen veel meer tijd besteden aan de cliënten”, hoopt verpleegkundige Anja Hermans. “We hoeven dan niet meer binnen te komen en vervolgens snel weg te vliegen.”

Tegelijkertijd levert de robot op die manier een bijdrage aan het langer zelfstandig wonen van ouderen. De extra hulp van een robot als Rose maakt dat zelfstandig wonen ook veiliger, terwijl de communicatie met vrienden en familie ook kan verbeteren door de camera’s die Rose heeft.

Het grootste succes werd behaald met die camera’s en ‘screen-to-face zorg’. Specialisten kunnen hiermee, via de camera’s die Rose heeft, een gesprek houden met de cliënt. De specialist en de cliënt kunnen elkaar zien, maar hoeven niet op locatie te zijn.

In de toekomst zou de inzet van robots de arbeidskosten kunnen drukken, iets dat tijdens deze proef geen rol speelde. Het prijskaartje van de robot is nog een drempel voordat elk verzorgingshuis een Rose heeft. Want Rose is nu ‘onbetaalbaar’, aldus de ontwikkelaars. “De prijs van de robot moet zo worden, dat mensen het ervoor over hebben. Om dat voor elkaar te krijgen, moeten we nog veel proeftuinen doen”, vertelt Erica van de Veerdonk, consultant van Healthcare Robotics.

Ook meneer Van Overveldt denkt dat de prijs een probleem is, al ziet hij wel toekomst voor Rose. Hij is zelf nog zelfstandig en actief en vindt dat andere ouderen daar ook naar zouden moeten streven. “Naar mijn mening moet ouderen zoveel mogelijk zelf proberen te doen. Pas als het echt niet lukt moeten ze het aan een verpleegkundige of uiteindelijk robot Rose vragen.”

De komende tijd is het vooral werken aan een beter versie van Rose. En aan het laten zien van wat ze nu al kan, vertelt Cock Heemskerk. “Wij gaan een samenwerking met scholen, bedrijven en zorginstelling aan om zo Rose te verbeteren en te demonstreren hoe je er mee omgaat.”