Afbeelding
Guido van der Kroef/iizzoo

Oversteken als survival

Blog

BLOG - Het is me wat met die Stationslaan. Zijn de taxichauffeurs niet ontevreden, is de verkeerssituatie weer onveilig, zo was recent in regionale media te lezen. Met name de oversteekplaatsen zijn een bron van zorg.

Niet alleen worden overstekende voetgangers gemakkelijk over het hoofd gezien. Ook overstekende fietsers, die er voorrang hebben op het autoverkeer, worden gemakkelijk gemist door aankomende auto’s. Of eigenlijk geraakt dus. Oversteken als survival. Ervaar het zelf.

Fietsridders
Laten we beginnen met onze fietsridders op hun stalen ros die, fietsend direct langs het zebrapad, op voorrang mogen rekenen. Veel van onze veiligheid in het verkeer is gebaseerd op onze verwachtingen. Voorbeeld: als het voor jou groen licht wordt op een kruising, verwacht je dat het jou kruisende verkeer voor rood licht staat te wachten. Nog een voorbeeld: als je op de snelweg rijdt, verwacht je daar geen tractor met een gangetje van minder dan 60 km per uur. En tot slot: naast een zebrapad ligt zelden een oversteekplaats voor fietsers die voorrang hebben auto’s. Daar zal die langsrijdende autorijder dus niet zo op bedacht zijn.

Moeten we de fietsers op de Stationsweg hun voorrang afnemen bij het oversteken? Niet makkelijk daar antwoord op te geven. Maar de situatie komt minder vaak voor, is dus onverwacht en leidt tot complicaties. Veiligheid in het verkeer is voor een belangrijk deel het managen van verwachtingen van weggebruikers.

Voetgangers
Dan nemen we de voetgangers er nog even bij. Die hebben op de diverse zebrapaden natuurlijk voorrang. Een goede zaak zo vlak bij een grote vervoersterminal als het station. De situatie op de Stationsweg is echter druk en onoverzichtelijk.  Langs de weg staat vaak veel verkeer geparkeerd dat het zicht naar links en rechts belemmert. Ben je als automobilist goed aan het opletten, loopt er toch ‘opeens’ een voetganger het zebrapad op.

Met alle verkeersborden en drukte van komend en gaan verkeer erbij is een hoop informatie te verwerken achter je stuur op de Stationslaan. Dat wordt alleen nog maar moeilijker naarmate het donkerder wordt. Dan valt het zicht op voetgangers en fietsers nog veel meer weg. De lage maximum snelheid is dus broodnodig om de situatie te kunnen overzien en de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen. Controle op die snelheid blijkbaar ook, daar regelmatig automobilisten met een te hoge snelheid de Stationslaan passeren.

Lichtend voorbeeld
Recent is er in de gemeente Eerbeek een mooi led-verlicht zebrapad (verlichting in het wegdek) geopend. Dat geeft natuurlijk een kraakheldere verlichting op  de overstekende voetgangers. Netjes vanuit de grond, dus beter te zien dan een verlichting van bovenaf. En het zebrapad zelf is niet te missen. Ideaal, maar het is waarschijnlijk behoorlijk wat duurder dan een gewoon zebrapad. En niet zomaar even aan te leggen.

Mogelijk is  lichtgevende verf voor de zebra’s een optie. Weer zo’n Hollandse vinding waarmee we wereldwijd furore maken. Wat de fietsers betreft is het misschien veiliger om ze geen voorrang te geven op het autoverkeer. Dat voldoet aan de verwachting van automobilisten - fietsers hebben hier geen voorrang - en voorkomt verrassingen met een vervelende afloop. Afstappen en over de zebra lopen, dat kan de fietser ook nog. Alternatief is de waarschuwingsborden en oversteekplaatsen voor de fietsers heel veel duidelijker te markeren. En de parkeerplekken vlakbij de oversteekplaatsen weg te laten vallen (jammer voor de kiss & ride liefhebbers). Maar tricky blijft het.

Tja, het valt niet mee om alles goed te doen bij het inrichten van een drukke verkeersader. En de te hard rijdende auto's dan? Dat probleem is er ook nog. Maar dat is voor een andere keer.

Guido van der Kroef

foto's Guido van der Kroef/iizzoo