Afbeelding
Screenshot Youtube

KnutselTV: kleurrijk, vrolijk en een beetje anders

Cultuur

BREDA - Vloggers, fitness goeroes, beauty experts, gamers. Allemaal zijn ze met video’s te vinden op Youtube, foto’s op instagram of quotes op twitter. Ook in Breda zijn er fanatieke social influencers, die van hun hobby (deels) hun werk maken. BredaVandaag stelt ze aan je voor. Deze keer Mascha en Anouk de Rooij, met het Youtubekanaal KnutselTV.

De 33-jarige Mascha de Rooij uit Breda presenteert sinds 2012 samen met haar 30-jarige zus Anouk knutselvideo's voor het Youtubekanaal KnutselTV.  Na zo’n 4 jaar heeft het kanaal 7603 abonnees, 300 video’s en bijna 4 miljoen views.

“Vanuit het productiebedrijf wat ik samen met Manon Peeters heb, is het idee ontstaan”, vertelt Mascha de Rooij. “Wij vinden het belangrijk dat we doen wat we leuk vinden, om iets op tv te krijgen moeten omroepbazen jouw idee ook nog leuk vinden. Op een seminar kwamen wij Jan-Jaap van der Wal tegen die toen een cabaretshow op Youtube had en zo ontstond het idee om het op Youtube te proberen."

Mascha en zus Anouk zijn allebei creatief op een andere manier. “Vroeger knutselden we ook al veel. Anouk is stewardess, daarin moet je dingen uitleggen aan passagiers. Ik als programmamaker en presentatrice doe dat ook. Het is echt een cadeautje om dit samen met mijn zus te mogen doen.”

De zussen en Manon hebben samen met familie en vrienden via Social Media bekendheid proberen te genereren voor het kanaal. “Je begint bij niks, we probeerden ons kanaal te verspreiden via posts op bijvoorbeeld Facebook. Mensen deelden dat, en zo creëerden we een fanbase.”

De doelgroep van KnutselTV zijn voornamelijk kinderen, maar ook ouders en docenten. “Veel van die kinderen hebben nog geen eigen Youtube-account, dus reageren ze via hun papa. Hierdoor klikken ze minder snel op abonneren. We richten ons vooral op hoeveel views we hebben. Ouders en docenten krijgen van onze filmpjes ook ideeën om met hun kinderen of klas te doen.”

“Onze ideeën komen overal vandaan”, vertelt de Youtuber. “Anouk ziet veel als stewardess, ik zie veel. Soms zie ik dingen in de winkel liggen en dan denk ik ‘dit kunnen wij ook maken’. Ook komen sommige ideeën van de app Pinterest. Maar altijd zorgen we dat er de KnutselTV touch aan zit: vrolijk, kleurrijk en een beetje anders.”

Het fijne aan Youtube vindt Mascha dat er direct interactie is. “Kinderen proberen te reageren, vertellen ons iets. Bijvoorbeeld dat wanneer ze sip zijn, ze vrolijk worden van onze filmpjes. Ook doen ze vaak een duimpje omhoog.”

“Wij willen kinderen leren dat alles mogelijk is, dat er geen dingen zijn die je niet kan. We proberen zowel kinderen, als ouders en docenten inspiratie te geven. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden. Je hoeft niet alleen te kleuren.”

Vaak krijgen de knutselaars de vraag van kinderen of ze ook met hen samen kunnen knutselen. “We hebben nu een keer op een meidenbeurs gestaan. Het was toen de hele dag druk. Ons plekje was net een snoepwinkel, maar dan om in te knutselen.”

De vrouwen hebben nog een droom: lesmateriaal maken voor op basisscholen. “We krijgen al wel eens via-via te horen dat onze filmpjes in de klas worden gebruikt. Het zou mooi zijn als het in het lespakket komt. Wie weet.”

Ook een Social Influencer uit Breda en wil jij je verhaal doen? Laat het ons dan weten via info@bredavandaag.nl