Bart Loenen en Mark van Loenhout van Unlimited Productions.
Bart Loenen en Mark van Loenhout van Unlimited Productions. Wijnand Nijs

Van Griekenland naar Breda Live…

Economie

BREDA - Bart Roelen heeft sinds de eerste editie van Breda Live een bijzondere relatie met het festival. De eigenaar van Unlimited Productions is met zijn bedrijf inmiddels een volwaardig partner. En dat is eigenlijk toeval.

Roelen (33) komt deze morgen met zijn rolkoffer zijn bedrijfspand aan het Minervum binnen. Hij is veel op reis als Production Director van grote bedrijfsevenementen en festivals waarvoor hij met zijn bedrijf wordt ingehuurd.

Zo ging het ook in 2009, bij de eerste editie van Breda Live. “Ik was Production Manager van Tiësto en ging met meerdere trucks heel Europa door om de optredens te voorzien van een mooie productie. De deal was toen, dat als je Tiësto boekte, je er zijn productie bij huurde.”

Om dat te illustreren pakt hij zijn laptop en laat wat foto’s zien. “Kijk, hier staan we in Griekenland én twee dagen later staan we in Breda.” Daar begon de samenwerking tussen het Bredase festival en de eigenaar van Unlimited Productions.

“Op Markenhage college zat ik bij wat DJ’s op school en ben ik tijdens een schoolfeest achter het podium gekropen. Dat vond ik toen al interessanter. Dat groeide uit tot een baantje bij RSL. Volgde ik overdag de havo en werkte ik 's avonds en in het weekend op de evenementen, zoals de Staatsloterij shows en de Vrienden van de Amstel Live.”

Zo ontstond dan ook het contact met Tiësto. Met RSL werden wij meerdere malen benaderd om geluid te verzorgen op diverse evenementen waar Tiësto moest optreden “En die vroeg mij om in 2004 zijn show in Afrika te doen. Wat begon als een grote ramp en een slecht lopende show mondde uiteindelijk uit in een goede show met 10.000 man en voor de Afrikaanse begrippen een super mooie productie. Dat vond hij zo fijn, dat ik vanaf dat moment voor hem werkte.”

'Waarom het zo goed werkt? Omdat we elkaar na negen jaar echt als partners zien'

In 2009 begon Roelen Unlimited Productions waarmee wereldwijd alle Tiësto shows werden geproduceerd. “Toen kwam ook het verzoek van Breda Live”, vertelt hij. We waren op dat moment op tour in Europa en konden makkelijk de productie tourset meenemen naar Breda Live. De tourset was eigenlijk maar geschikt voor 10.000 man en Breda Live was toch wel een stuk groter. “Met weinig middelen hebben we daar wel wat neergezet en hebben we het goed op de kaart gezet. Samen zijn we gegroeid.”

Unlimited Productions heeft in 2017 zestien werknemers en een veelvoud aan freelancekrachten, Breda Live gaat dit jaar voor het eerst naar twee dagen. De rolverdeling is inmiddels helder. “Zij de organisatie, kaartverkoop, artiesten en eten en drinken, wij het podiumplaatje, licht- en geluid, vuurwerk, video, special effects en de rigging (de constructies waarmee alles in het podium hangt, red.).”  

“Waarom het zo goed werkt? Omdat we elkaar na negen jaar echt als partners zien. We doen waar we goed in zijn. Daarnaast voelt het inmiddels ook echt als mijn kindje. Daar wil je iets goeds voor doen.”

Trots is Roelen op het podiumplaatje dat ook dit jaar weer mooier wordt, dan afgelopen jaren. “Dat kan door de BGR70 truss die we zelf hebben ontwikkeld, dat is een aluminium constructie waarmee we een vrije overspanning van 31 meter kunnen maken voor en boven het podium. Daardoor kun je veel meer spelen met de vorm en hoogtes en oogt het niet meer als een brievenbus.”

Fedde Le Grand tijdens Breda Live 2016. foto Vinnie de Laat