De nieuwjaarsreceptie van de gemeente Breda, zondag 3 januari 2016.
De nieuwjaarsreceptie van de gemeente Breda, zondag 3 januari 2016. Wijnand Nijs

Open brief: ‘Door uitbreiding winkeluren minder winkels gelijktijdig open’

Economie

BREDA - De gemeente Breda heeft aangekondigd ruimere openingstijden voor winkeliers in het centrum te overwegen. Retailers zouden dan van 06.00 tot 23.00 uur open mogen zijn. Boekhandelaar Ad Goos, zelfstandig ondernemer, vindt dit geen goed plan, schrijft hij in een open brief aan wethouder Adank.

"Geachte wethouder Adank, beste Boaz,

Al meer dan 41 jaar ben ik werkzaam op Veemarktstraat 40 een prachtige plek in onze mooie straat. Deo Volente blijf ik dat nog een jaar of twintig doen en zal ik nog wel wat wethouders mee gaan maken.

De afgelopen jaren hebben wij een enorme uitbreiding gezien van de openingstijden van de winkels in Nederland. Dit werd natuurlijk gevraagd en afgedwongen door het grootwinkelbedrijf en de winkelketens. Gelukkig hebben zij met deze handelswijze vaak het deksel op hun neus gekregen. Veel warenhuizen en ketens zijn intussen omgevallen. Dat komt uiteraard door de economische crisis, door levering aan consumenten door internetleveranciers - die overigens de gehele dag door het afgesloten voetgangersgebied in de binnenstad mogen racen - en door het feit dat de enorme uitbreiding van de openingstijden ook de personeelskosten flink doet stijgen zonder dat daar een evenredige omzetstijging tegenover staat.

Ik begrijp goed dat een liberale overheid dat aan ondernemers zelf over wil laten maar deze uitbreiding zal er wederom toe leiden dat het steeds meer gebeurt dat winkels niet tegelijkertijd open zijn. De koopzondag is natuurlijk geen geweldig succes voor de zelfstandige detaillist. Veel winkels blijven op zondag dicht. Op de wekelijkse koopavond sluiten ook steeds meer winkels hun deuren.

Wat mij betreft zou de detaillist meer gebaat zijn door wat regelgeving door de overheid maar dat zal wel een gepasseerd station zijn.

De zelfstandige winkelier kijkt intussen reikhalzend uit naar de oprichting van de SGP-afdeling Breda terwijl mijn meeste collega kruideniers vroeger toch heel vaak op Uw partij stemden.

In afwachting van Uw reactie,

met hartelijke groet,