Breda Centraal, vertrek Intercity Direct.
Breda Centraal, vertrek Intercity Direct. Wijnand Nijs

FD: ‘Vertragingen IC Direct niet zonder gevolgen voor NS’

Economie

BREDA -  De slechte prestaties van de Intercity Direct op het spoor Schiphol-Breda kunnen grote gevolgen hebben voor de NS.

Dat schrijft het Financieele Dagblad. De vertragingen zijn zo erg dat NS het alleenrecht op het hsl-spoor dreigt te verliezen. Het zou kunnen betekenen dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu een ander bedrijf zoekt dat NS kan bijstaan.

FD concludeert dat op basis van NS-gegevens over het eerste halfjaar die de krant in handen heeft.

“In het afgelopen halfjaar reed 81,2% treinen op tijd (minder dan vijf minuten vertraging) terwijl dat minstens 82,5% had moeten zijn. Er zullen tot het einde van dit jaar minstens 83,8% treinen op tijd moeten rijden om de jaareis te halen, en dat is een stevige uitdaging”, schrijft het FD.

Breda wacht nog steeds op een snelle verbinding met Brussel. Deze zomer reed er wel een directe lijn tussen Breda en Brussel. Die reed over het normale spoor, als tijdelijke vervanger van de trein die via Roosendaal rijdt.