Ruud Hornman.
Ruud Hornman. Wijnand Nijs

Dit vindt de verkeerskundige van vijf veelbesproken Bredase wegen

Algemeen

BREDA - Verander een verkeerssituatie en de kritiek barst los. In Breda is dat niet anders. De Boschstraat, kruising Haagweg-Tramsingel, Academiesingel, de oversteek bij de Willemstraat en de Heusdenhoutsestraat. Met verkeerskundige Ruud Hornman van NHTV op pad. “Ik benijd de wegbeheerder niet, je doet het nooit goed.”

Hornman, Hogeschooldocent Dynamisch Verkeersmanagement, stapt op zijn leenfiets van de hogeschool voor een rondje langs de genoemde punten. De eerste stop is de kersverse fietsstraat, de Heusdenhoutsestraat.

Heusdenhoutsestraat
Breda heeft de Heusdenhoutsestraat kort voor de zomer opgeleverd tot fietsstraat. Het eerste dat Hornman opvalt? “De borden. Breda heeft gekozen voor een fietspadaanduiding met een onderbord dat aangeeft dat auto’s, motoren en brommers zijn toegestaan. Dat is heel veel informatie. Het is ook geen bord waar elders voor wordt gekozen”, geeft hij aan. Ook juridisch is het lastig: “Je mag met onderborden alleen de mogelijkheden beperken, niet verruimen

Op het meest gebruikte bord staat namelijk een witte fietser met daarachter een rode auto en boven de tekst ‘Fietsstraat’ en onder ‘auto te gast’. “Dat snapt iedereen meteen. Het in elke stad andere borden gebruiken heeft ook niet mijn voorkeur.” Bijkomend probleem, waar niet alleen Breda mee te maken heeft: “Er bestaat geen teken fietsstraat in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens dat een juridische status heeft.”

Over de weg is hij duidelijk: “Met de vormgeving is niks mis. De verhogingen, het asfalt dat na verloop van tijd rood kleurt. Het verkeer gedraagt zich ook netjes, valt me op. Dat dwing je zo ook af.” Een gescheiden fietspad, waar veel reageerders voor pleitten? “Dan heb je een lange rechte weg die uitnodigt tot te hard rijden.”

En dat hier voor een fietsstraat is gekozen? “Dat is niet raar, als de overtuiging van de gemeente is dat dit geen ontsluitingsweg is.”   (lees verder onder de foto)

Boschstraat
En verder op de fiets, op naar de Boschstraat. In juli 2016 omgevormd tot de eerste fietsstraat van Breda. Onderweg bij het kruisen van de Nassausingel stipt Hornman een ander probleem aan. Voor het verkeerslicht blokkeren we de weg voor naar rechts afslaand fietsverkeer. “Dat is op veel plaatsen een probleem: geen plek voor wachters.”

Over de Boschstraat heeft Hornman weinig opmerkingen. “Een klein dingetje, het verkeer dat uit de Bouwerijstraat komt heeft geen voorrang, maar dat is niet heel duidelijk.” Ook hier onduidelijke bebording. “Als je met je auto uit de Bouwerijstraat komt, zie je een bord fietsstraat, maar de toevoeging auto’s, motoren en brommers toegestaan mist.”  Een blik op Google Streetview leert dat het er bij de aanleg wel stond. Ruud: “Dit lijkt een situatie die is ontstaan na het aanbrengen van nieuwe borden. Mijn advies zou zijn: zo snel mogelijk de bebording gelijktrekken met de borden van de andere fietsstraten.”

De straat is wel smal. “Er is geen ruimte voor een auto en fietsers uit beide richtingen naast elkaar.” Toch is hij positief: “Ik verwacht niet dat hier veel klachten zijn”, stelt hij, doelend op de inrichting. (lees verder onder de foto)

Willemstraat
Via de JF Kennedylaan naar de Academiesingel. Via het Valkenberg is de eerste stop de Willemsbrug. “De openbare ruimte is hier op een prachtige manier teruggegeven aan het langzaam verkeer. Een geniale ingeving”, prijst de verkeerskundige de bedenkers. “Vooraf bij de tekeningen zag ik het nog niet voor me, maar op deze manier word je als vanzelf naar het park gezogen.”

En de brede oversteekplaats? “Dat past ook bij de opzet om autogebruik over de singels te ontmoedigen.” Of dat daadwerkelijk gaat lukken, daarover is hij sceptisch. “Dan had Breda moeten stoppen met parkeren binnen de singels. Alle grote parkeervoorzieningen liggen daarbinnen. Een goede P+R zou een alternatief zijn.” (lees verder onder de foto)

Academiesingel
Een tragisch ongeval kostte een fietsster in mei van dit jaar het leven. Fietsend vanaf de Koning Willem-Alexanderbrug werd ze gegrepen door een vrachtwagen op het punt waar de scheiding van fietsstrook en autorijbaan ophoudt.

“Verkeerskundig is dit volledig acceptabel voor een stadse omgeving. Daar wil je ook niet alle verkeerssoorten van elkaar scheiden. Op een ontsluitingsweg als de rondweg is dat logisch, hier niet. Bovendien, de suggestie om in het groen een fietspad aan te leggen, daarvoor is op de plaats waar het ongeval gebeurde ook geen ruimte”, wijst hij naar de smalle border naar de singel.  (lees verder onder de foto)

Haagweg-Tramsingel-Weerijssingel
De gemeente veranderde eind 2016 de voorrangssituatie van de Tramsingel-Weerijssingel naar de Haagweg-Nieuwe Haagdijk. Wat volgde was een reeks aan ongevallen en bijna ongevallen, tot grote ergernis van de buurt.

Met de voorrangssituatie is meteen het grootste pijnpunt benoemd. “Dat duurt een jaar tot anderhalf jaar voordat gebruikers daaraan gewend zijn. Een oplossing? Verkeersremmende maatregelen op de singels. Een flinke drempel en die na een jaar wat laten zakken en na anderhalf jaar weghalen. Dat is wel een laatste redmiddel. ”

Over de kruising zelf is hij positief: “Het ziet er best netjes uit, wat onhandig is dat het geen haakse kruising is, maar daar verander je weinig aan.” Een kritiekpuntje is wel de neprotonde. “Dat kan voor verwarring zorgen.” (lees verder onder de foto)

Gevaarlijke weg?
Links en rechts heeft Hornman wel verbeterpunten gezien voor de Bredase wegbeheerders. Toch zit het vooral bij de gebruikers. “Die maken een weg gevaarlijk.”