Orson, Piet en Mikel de Jongh van Café de Beyerd.
Orson, Piet en Mikel de Jongh van Café de Beyerd. Wijnand Nijs

De Beyerd en de toekomst van het bruine café

Economie

BREDA - Het bruine café verdwijnt uit het straatbeeld. En dat is jammer, vinden Piet, Orson en Mikel de Jongh. Samen staan ze deze vrijdag 100 jaar achter de bar bij misschien wel het bekendste bruine café van Breda: De Beyerd.

Terwijl Mikel, sinds 1 september 1992 samen met zijn broer Orson ieder voor 47,5 procent eigenaar van het café, zijn verhaal vertelt aan een van de met een kleedje bedekte tafeltjes, groet een vaste gaste de cafébaas. “Tot ziens hè.”

Alsof je thuis weggaat en even je vader gedag zegt. “Een bruin café heeft een donkere uitstraling, waar gasten en medewerkers elkaar kennen en waar mensen zich thuisvoelen”, vertelt Mikel.

Geen tweede Beyerd
Cafés zijn tegenwoordig gestyled volgens een formule en ingericht om een bepaalde doelgroep te verleiden tot een bezoek. Een bruin café is gewoon een bruin café, is eigenlijk wat de Beyerd-baas zegt. “Wij hebben daar vijftig jaar over gedaan om dit op te bouwen. Dat is ook de reden waarom er nooit een tweede Beyerd komt.”

Mikel heeft zelf wel een vermoeden waarom het typische bruine café het lastig heeft. “Het is vaak de eigenaar die achter de tap staat en met hem worden zijn gasten ouder. Dan wordt het steeds lastiger om nieuw publiek aan te nemen. Het rookverbod heeft ook niet geholpen, al was de teruggang toen al in gang gezet.”

De Jongh heeft het horecalandschap de afgelopen jaren ook zien veranderen. “Voor een kop koffie ging je vroeger naar het café. Tegenwoordig gaan mensen naar een van de vele koffietentjes.”

Verwachtingspatroon
Niet alleen het gedrag van de gasten verandert, ook de wensen. “Het verwachtingspatroon is hoger. Ze weten beter hoe een goed getapt biertje eruit moet zien, willen ook meerdere speciale biertjes getapt hebben. Je moet met je tijd mee.”

Bij De Beyerd lijkt de tijd te hebben stilgestaan. “Wie hier twintig jaar geleden voor het laatst kwam en nu binnenkomt, ziet misschien geen verschil”, vertelt de kastelein. “Maar achter de schermen hebben we veel veranderd. Luchtbehandeling, bier uit tanks, een vaatwasser voor de glazen”, somt hij op.

De belangrijkste vernieuwing? “We zijn een eigen restaurant begonnen en een eigen brouwerij.” Op die manier is de basis breder geworden. “Het zijn eigenlijk drie bedrijfjes onder één dak.” Waarvan de brouwerij nog steeds groeit. “We brouwen zelf, maar onze gasten drinken harder dan we kunnen brouwen. Vandaar dat we Bierbrouwerij Breda ook laten brouwen. Op die manier kunnen we ook bier gaan leveren aan andere cafés, waar al veel vraag naar was.”

Vijf zonen
Toekomst genoeg voor de Beyerd als bruin café. Al was het maar omdat Orson en Mikel zelf voor verjonging zorgen. “We hebben samen vijf zonen die wel het café in willen”, vertelt Mikel. Willem, een van Orsons zonen, werkt er al. De anderen zijn in opleiding. Zelfs de jongste De Jongh van elf, Dirk. “Die heeft al zijn eigen bier van de tap: Dirk. Een cadeautje van ons op het kraambed.”

Vrijdag discussiëren ervaringsdeskundigen over het onderwerp ter gelegenheid van het jubileum. Arjan Knoppert, Patrick van Asch en Fred Bus spreken onder leiding van Hans Steenbergen over de toekomst van het bruin café. Daarna is er een borrel tussen 16.00 en 19.00 uur voor de stamgasten.