Afbeelding
Simone Vos

‘Masterplan mobiliteit nodig, want Breda slibt dicht’

Politiek

BREDA - Zoals er voor langere periode naar woningbouw en bedrijfsterreinen plannen gemaakt worden in Breda, zo moet er ook gekeken worden naar duurzame mobiliteit. Daarvoor werkt D66 aan een masterplan. “Dat doen we graag samen met andere partijen, want Breda slibt dicht”, zegt fractievoorzitter én lijsttrekker Tim van het Hof.

Van het Hof hield onlangs tijdens de algemene beschouwingen al een pleidooi voor duurzame mobiliteit. Hij herhaalt dat het echt nodig is dat er wat gebeurt aan de vermindering van de reistijd en het beteugelen van de parkeerdruk. “Breda staat in de landelijke file toptien als het gaat om de snelwegen rond de stad, maar ook in de stad hoeft er maar ergens iets te gebeuren, of het staat volledig vast. Het is voor veel mensen een van de grootste ergernissen.”

Zoals een masterplan betaamd, moet het over meer gaan dan alleen een onderdeel. “Openbaar vervoer, fiets en auto. We moeten echt kijken naar andere manieren om naar de binnenstad te komen”, stelt Van het Hof. Hij noemt als voorbeeld de ‘Belgendagen’. “Dan staat het vast vanaf de zuidelijke rondweg tot aan parkeergarage De Barones.”

P+R
Maar het geldt ook voor inwoners van Breda die uit de dorpen naar de binnenstad willen. “Een P+R zou een oplossing kunnen zijn, bijvoorbeeld op P5 bij NAC en dan in combinatie met een ringlijn rond het centrum”, denkt hij hardop. Het moet zo aantrekkelijk worden dat automobilisten niet meer per se midden in de stad willen parkeren. “Nu proberen we dat al te stimuleren door hogere tarieven te vragen voor plaatsen midden in het centrum.”

“Dat is niet een kwestie van automobilistje pesten”, verwijst hij naar het commentaar van bijvoorbeeld VVD op elke maatregel die de automobilist mogelijk kan hinderen. Van het Hof is ervan overtuigd dat het ook noodzakelijk is om de stad aantrekkelijk én leefbaar te maken en houden. “Neem de parkeerplaatsen bij de Stadsgalerij. Als je die iets meer dan tien parkeerplaatsen vervangt door groen, komt dat historische gebouw ook beter tot zijn recht. Dat kan ook gewoon, want zelfs op piekdagen hebben we een overcapaciteit van 800 plaatsen in het centrum.”

Openbaar vervoer op Karnemelkstraat?
In het masterplan zou Breda zich ook moeten uitspreken over het openbaar vervoer. “Want als we straks de Nieuwe Mark doortrekken, wil je dan nog steeds al die bussen midden door het centrum hebben rijden, richting de Karnemelkstraat?” De D66-voorman ziet ook kansen voor huurfietsen. “Waarom komt er geen stalling voor OV-fietsen in het centrum, zoals je ook in steden als Parijs of Antwerpen een fiets uit een rek kunt pakken?”

Naast het persoonlijk vervoer zou ook het goederenvervoer naar het centrum onder de loep genomen moeten worden. “In andere steden werken partijen als Sligro, Makro en brouwers al samen in een proef van gezamenlijke bezorging. Dat scheelt veel halflege vrachtwagens in de binnenstad. We hoeven niet zelf het wiel uit te vinden, maar moeten ook vooral goed kijken wat in andere steden goed werkt.”

Jongere generaties
“Kijk ook naar het gedrag dat wijzigt. Jongere generaties hechten veel minder aan het bezit van een auto, maar maken gebruik van Car2Go of Greenwheels”, geeft Van het Hof aan, die ook de buurauto als een goed alternatief ziet.

In alle onderdelen van het plan moet duurzaamheid een rol spelen. “Schonere lucht is een van de doelen, maar niet het enige. Het gaat erom dat we Breda bereikbaar, toegankelijk en duurzaam houden.”