Afbeelding
Wijnand Nijs

Onrust rond parkeren Kievitstraat in Belcrum

Algemeen

BELCRUM - Onder de oorspronkelijke bewoners van de Kievitstraat in de Belcrum is onrust ontstaan over het parkeerbeleid van de gemeente. De bewoners vrezen dat bewoners van het project BredaVooruit tegen de afspraak in een parkeervergunning voor een tweede auto krijgen. Dat zou ook gevolgen voor het parkeren in de rest van de wijk kunnen hebben.

Bewoners zijn door de gemeente uitgenodigd om over het vergunningbeleid te praten. Dertien woningen van BredaVooruit zouden daarbij in aanmerking komen voor zo’n vergunning. Bewoner Karst Rijvers noemt die beslissing in een brief aan de raad onvoorstelbaar. “Het is voor mij als bewoner van de Kievitstraat dikwijls al een hele uitdaging om in de straat te kunnen parkeren. Vooral 's avonds en op zondag is dit het geval, wanneer bewoners van de overzijde van de Kievitstraat (Project Breda Vooruit) vrij kunnen parkeren.”

De betreffende bewoners van BredaVooruit trokken eerder aan de bel bij de gemeente. Zij stellen dat er onduidelijke communicatie geweest is hierover. "Er is ons nooit gezegd dat wij geen vergunning konden krijgen tijdens alle informatieavonden", aldus bewoner Jorn Kielman. Ook is hun nooit duidelijk geweest dat ze buiten het parkeerregime van de Belcrum zouden vallen. Deze bewoners van de stadsvilla's van BredaVooruit hebben een bovengrondse parkeerplaats op eigen terrein, de overige bewoners van het nieuwe complex hebben in de parkeerkelder plaatsen.  

“Het is begrijpelijk dat wij voor onze eerste auto niet in aanmerking komen voor een vergunning, aangezien wij een eigen parkeerplaats hebben. Maar wij zijn van mening dat voor een tweede parkeerplaats en een bezoekersregeling dezelfde rechten en normen moeten gelden als onze overburen aan de Kievitstraat”, schreven de bewoners van de nieuwe stadsvilla's eerder. "Wij hebben een goed gesprek gehad en de politiek denkt momenteel met ons mee", aldus Kielman in een toelichting. 

Raadslid Peter Vissers (Breda’97) stelde deze week een fiks aantal vragen aan het college over de kwestie. Hij noemt het een slechte zaak als er het parkeerregime weer wordt aangepast. “Zeker gezien de ophef in de wijk na de aanpassing door de raad, waarbij een participatietraject van twee jaar aan de kant werd gezet.”

Hij noemt de situatie complex. “Het is de bevoegdheid van het college het parkeerregime aan te passen”, geeft hij aan. “Tegelijkertijd wisten de kopers van BredaVooruit wat de spelregels waren toen ze hun huis kochten.” Dat blijkt ook uit de beslissing van de gemeenteraad in 2012. Daarin staat dat ook parkeren voor bezoekers op eigen terrein moet worden opgelost. Eerder werden bewoners van BredaVooruit al in het ongelijk gesteld door de commissie bezwaarschriften van de gemeente Breda. "Wij zijn afgewezen door de adviescommissie omdat wij buiten het gebied vielen, niet op basis of wij wel of geen gelijk hebben", nuanceert Kielman die beslissing. 

Vissers wijst er bovendien op dat bewoners met een parkeerplaats op eigen terrein niet in aanmerking komen voor een vergunning. “Het zou het beste zijn als het college en de wijk open met elkaar in gesprek gaan.” Op 7 november staat een bijeenkomst gepland. “Maar het kan best zijn dat het college dan al een beslissing heeft genomen, dat zou jammer zijn”, stelt Vissers.

Een vertegenwoordiger van de werkgroep parkeren laat weten dat de werkgroep hoopt dat het niet zo ver komt en dat het college het door de Raad vastgestelde beleid uit blijft voeren. “Als bewoners vragen we de wethouder ons niet nog tot 7 november slapeloze nachten te bezorgen en vervolgens in een zaaltje burgers tegen elkaar uit te spelen. Overigens willen alle bewoners, wijkraad en de werkgroep parkeren met alle plezier op die 7 november bij elkaar gaan zitten om te brainstormen over creatieve alternatieve oplossingen voor de toekomst. We gaan er bovendien gewoon van uit dat de wethouder zich houdt aan het VVD motto: 'Afspraak is afspraak'.”