Afbeelding
Sanne van der Mooren

Zwartboek FNV bevat 300 misstanden bij Thebe (hier lees je het)

Algemeen

BREDA - FNV heeft deze woensdag een zwartboek over Thebe  gepubliceerd dat is samengesteld door medewerkers van woonzorgcentrum Thebe in Breda. Daaruit blijkt dat er in de tehuizen grove misstanden plaatsvinden. De misstanden zijn volgens de medewerkers en FNV ontstaan door chronisch personeelstekort en de inzet van flex- en uitzendkrachten.

“Het zwartboek is eerder overhandigd aan de raad van bestuur van Thebe, zonder resultaat”, aldus FNV.  Woensdag 1 november stapten de medewerkers en de bond met het zwartboek (pdf) naar de media.

FNV-bestuurder Bernard Koekoek in een persbericht van FNV: “De directie van Thebe komt met uitstel in plaats van oplossingen. Dat terwijl de problemen steeds verder opstapelen. Veel mensen gaan uit dienst, doordat ze het niet langer volhouden onder de veel te hoge werkdruk. Dat leidt tot meer druk en meer ziekte. De medewerkers hebben oplossingen aangedragen, zoals contractuitbreiding en het terugvragen van ontslagen collega’s, maar ze vinden geen gehoor bij de directie.”

'Problemen worden niet serieus genomen'
Zorgmedewerkster Monique stelt in het zwartboek: “Het ziekteverzuim wordt al jaren door onszelf opgelost. Je wordt te pas en te onpas gevraagd of je iets kunt betekenen, ook op je vrije dag wordt er gebeld. Het is zeker geen uitzondering dat collega’s diensten overnemen, terwijl hun eigen dienst er net op zit. Wanneer we aangeven dat het zo niet langer kan, worden we niet serieus genomen of zelfs geïntimideerd.”

Bezettingsnorm 
Volgens Koekoek heeft de directie geen oog voor de problemen op de werkvloer. “De onderbezetting gaat ten koste van medewerkers en bewoners. Cliënten worden vergeten.”

In het zwartboek staan meldingen van bewoners die soms na een valpartij langere tijd op de grond liggen, omdat er niemand is om hen te helpen. “Ook zijn er verhalen van cliënten die ’s avonds vergeten zijn door een uitzendkracht en daardoor de hele nacht vastzaten in hun rolstoel. De medewerkers luiden de noodklok. Zij eisen dat de bezettingsnorm van twee medewerkers op acht cliënten gehaald wordt. Op die manier kunnen zij weer goede zorg leveren.”