Afbeelding
Wijnand Nijs

Kerkplein Venue wil nieuwe bezoekers naar Bredase binnenstad trekken

Cultuur uitgaan

BREDA - Rood is zwart geworden. Kerkplein Venue zoals het nu heet, is de afgelopen maanden letterlijk van gedaante verwisseld. Nieuwe eigenaar Arnold van Strien start vrijdag en zaterdag met twee openingsavonden. Zijn doel? “Nieuwe bezoekers naar de Bredase binnenstad trekken.”

En dan uiteraard naar Kerkplein. “Maar het besef moet er zijn dat we het samen doen in de binnenstad”, vertelt Van Strien, terwijl een team van medewerkers met boren, hamers en ander klusgereedschap de laatste hand legt aan de zaak.

Van Strien is ervan overtuigd dat Kerkplein Venue weer ‘the place to be’ wordt. Dat doet hij samen met Danny Lieuw, die samen met acht verschillende organisaties de vrijdag- en zaterdagavonden invult. “Van R&B tot Nederlandstalig en house”, vat hij het samen. “Met afwisselend live-shows en dj’s.”

Voor het openingsweekend strikte Lieuw Kevin Lyttle, bekend van Turn me on, naast een reeks aan andere artiesten, zoals onder meer Johnny500 en Biggi. “We willen in de toekomst ook een plek zijn waar bekende artiesten naartoe komen voor een afterparty. Rotterdam of Amsterdam is om de hoek voor Amerikaanse artiesten.”

De belangrijkste publiekstrekkers in de toekomst zijn niet de grote artiesten, denken de twee. “Maar dat is het publiek. Of het nu een 18, 21 of 25-plus avond is, we willen een plek zijn waar je je echt voor kleedt, waar je er op je best uitziet en gezien wilt worden”, vertelt Van Strien. “Je mag best een beetje moeite doen om er leuk uit te zien”, lacht de  horecaondernemer. Lieuw: “Wij zorgen dat de avond het waard is om entree voor te betalen.”

Van Strien doet dat met zijn horeca-ervaring die hij meebracht uit Rotterdam en inmiddels in Breda opbouwde, waar hij terechtkwam na een zoektocht door west- en midden-Brabant. “Want Breda ligt centraal, op een kruising van wegen en treinverbindingen. De potentie is er.”

In de Reigerstraat begon hij feestcafé de Kapitein. “Als nieuwkomer viel het mij wel op dat in de binnenstad te veel eilandjes zijn, terwijl er met evenementen als Koningsdag, carnaval en Klunen wel veel wordt samengewerkt.”

Dat moet anders, vindt hij. “We moeten het samen doen, we hebben een gemeenschappelijk belang om genoeg publiek te trekken en Breda weer op de kaart te zetten. Uiteraard moet je dan als horecaondernemer er zelf voor zorgen dat ze voor jouw zaak kiezen.”