foto Wijnand Nijs
foto Wijnand Nijs

Breda gaat verkeersbewegingen noordelijke rondweg meten

Algemeen

BREDA - Breda probeert met behulp van weggebruikers beter in kaart te brengen waar en wanneer de knelpunten op de noordelijke rondweg ontstaan. Door weggebruikers te stimuleren een speciale meetapp te laten downloaden wil Breda inzicht krijgen in verkeersstromen.                             

“Dat is belangrijk, want zo kan de gemeente in de toekomst gerichter maatregelen nemen die aansluiten bij het reisgedrag van de Bredase weggebruikers”, stelt de gemeente in een persbericht. Het gedrag van verkeersdeelnemers wordt gemeten in de maand oktober.  Eerder hield Breda in april al zogenoemde meetweken. Daaraan deden toen 270 Bredanaars mee.

Bluetoothdata
Deze keer verwacht de gemeente meer deelnemers omdat er langs meer kanalen deelnemers geworven worden. “Naast de app gebruiken we ook andere bestaande informatiebronnen zoals de verkeerslussen in het wegdek, google-data en bluetoothdata. Alle bronnen bij elkaar geven een helder beeld”, aldus een woordvoerder. De app meet fiets, auto en openbaar vervoersbewegingen.

De metingen die gedaan worden met de Positive Drive App zijn nodig omdat de gemeente merkt dat het vooral tijdens de spits steeds drukker wordt op de noordelijke rondweg. Werken met een app heeft voordelen ten opzichte van werken met ouderwetse verkeerstellers. “Het grote voordeel van de app is dat we niet het passerend verkeer op één plek meten, maar dat we routes in kaart kunnen brengen. De app legt vast welke route mensen kiezen tussen A en B. Daarmee leren we of het wegennet ook wordt gebruikt zoals het bedoeld is”, licht te woordvoerder toe.

Alle verzamelde gegevens worden geanonimiseerd en zijn niet tot een individu te herleiden, stelt de gemeente. “De eerste en laatste 100 meter wordt niet geregistreerd. De onderzoekers weten daardoor niet wie waar is geweest. De gegevens worden alleen voor onderzoeksdoeleinden gebruikt.” Voor analyse van de data werkt de gemeente samen met NHTV.

Groene golf Emerparklaan
De metingen staan los van de al geplande maatregelen. Zo wordt voor het kruispunt Konijnenberg-Crogtdijk een plan gemaakt om extra rijstroken te creëren. Daarmee kan in dezelfde tijd meer verkeer worden afgewikkeld, zonder dat Belcrum extra wordt belast. Daarnaast is er een groene golf in voorbereiding op Emerparklaan. “Dat is bedoeld om de alternatieve route te verbeteren en daarmee de kruising met de Konijnenberg te ontlasten”, aldus de woordvoerder. “Beide maatregelen zullen naar verwachting medio 2018 worden gerealiseerd.”