Een feestje bouwen, dat kun je aan Breda wel overlaten. Meer dan twintigduizend NAC-fans vierden de promotie op P5.
Een feestje bouwen, dat kun je aan Breda wel overlaten. Meer dan twintigduizend NAC-fans vierden de promotie op P5. Vinnie de Laat

De diepe dalen en hoge pieken NAC vastgelegd in documentaire

Algemeen

BREDA - ‘Wij zijn NAC, wij zijn terug.’ Een documentaire over de enorme euforie die ontstond na de promotie. Maar ook over de diepe dalen en tegenslagen die de club de afgelopen jaren heeft doorstaan. De première van de docu is op 19 november op Fox Sports.

“De promotie leek ons een mooi onderwerp voor een documentaire. Die euforie daarna was zo groot. De vraag is dan hoe dat nou komt”, vertelt Jasper Saeijs, manager marketing en communicatie bij NAC. Daarvoor moest ook in het verleden gedoken worden. “NAC is een club van hoge pieken en diepe dalen. Voor beiden is ruimte gemaakt.”

Voor de verhaallijn hebben ze veel gehad aan Sjoerd Mossou, zegt Saeijs. “Hij is iemand die dat heel goed kan, dat zie je ook terug in de docu.” Voor Mossou ging het in eerste instantie om geloofwaardigheid. “Als je een film maakt over promotie, is er een groot risico dat het een polonaiseverhaal wordt. Dat alles een groot succes was. Er is veel misgegaan bij NAC en juist dat is de reden dat die promotie zo’n groot feest was. Het is niet los te zien van de ellende die eraan vooraf ging”, vertelt Mossou.

Het ‘echte NAC-gevoel’ ontbreekt natuurlijk ook niet. “Dit zit hem vooral in het op een goede manier laten zien van hoe NAC beleefd wordt. Daarom komen ook een aantal NAC-supporters aan het woord. Wat dreef hen ertoe om toch naar NAC te blijven gaan na de degradatie.”

Plannen zijn er voor een tweede documentaire, maar daar zijn nog geen concrete ideeën voor. Als Mossou het mocht zeggen zou hij graag een wat langere film over het avondje NAC maken. “Het enige probleem is dat goede beelden van het oude stadion vrij zeldzaam zijn. Het avondje NAC is in de jaren ‘70 ontstaan, dus die beelden zijn best cruciaal.”

De voorpremiere van de documentaire gemaakt door GIG vindt 15 november plaats in café de Bommel tijdens een uitverkochte editie van Bier en Ballen. De opbrengsten van deze avond gaan naar Jelle’s Army dat zich richt op het bieden van sportkansen voor kinderen in een lagere inkomensklasse.