Opening busstation Breda Centraal, zondag 7 september.
Opening busstation Breda Centraal, zondag 7 september. Jorgen Janssens

Het is tijd voor een spoorboekloze bus Breda-Utrecht

Opinie

OPINIE - Het duurt meer dan één uur om met het openbaar vervoer van Breda naar Utrecht te komen, terwijl je binnen 25 minuten in Rotterdam bent en binnen 50 minuten in Den Haag. De verbinding Breda-Utrecht is niet meer van deze tijd, stelt Arjen van Drunen, campagneleider van PvdA Breda.

Deze maandag organiseren de provincies Noord-Brabant en Utrecht en de gemeente Breda een symposium over de OV-verbinding Breda-Utrecht in Podium Bloos.

Het is heel goed dat dit onderwerp eindelijk op de agenda staat, maar het is nog belangrijker dat er een korte- en langetermijnoplossing voor deze slechte verbinding komt. Een snelle, betaalbare, veilige en schone verbinding met openbaar vervoer tussen Breda en Utrecht is het doel. Afgestemd op de behoeften van de reiziger. Het is de vraag met welk vervoermiddel dit het beste kan. Zeker nu technieken en inzichten over vervoer snel veranderen. Juist in Breda liggen er veel kansen omdat we op het gebied van techniek en logistiek veel in huis hebben.

Wat betekent het voorgaande voor een nieuwe verbinding tussen Breda en Utrecht? Er moet verder gekeken worden dan alleen het traditionele spoor met koperen bovenleidingen en wissels. Het is tijd voor nieuwe concepten. Op de korte termijn kan er – in navolging van de spoorboekloze trein tussen Eindhoven en Amsterdam – een spoorboekloze bus ingezet worden. De spoorboekloze bus moet in de spits elke 10 minuten van Breda naar Utrecht en vice versa vertrekken. Het is ook belangrijk dat de spoorboekloze bus in tegenstelling tot lijn 401 (Breda-Utrecht) niet op 7 plaatsen stopt. Dat zorgt immers voor veel vertraging. Tevens moet de spoorboekloze bus zoveel mogelijk over de vluchtstrook van de A27 kunnen rijden.

Een dergelijke spoorboekloze bus zorgt ervoor dat mensen onbezorgd en snel van A naar B komen en kan ook een antwoord zijn op de vele files op de A27. Op de lange termijn moet er gedacht worden aan zelfsturend vervoer. Hoe dat er precies uit gaat zien, is nog onzeker, maar daar komen we met de inzet van onze eigen onderzoeksinstellingen en innovatieve bedrijven snel achter.

De provincie Noord-Brabant en de gemeente Breda willen beiden graag een living lab (proeftuin) zijn. Als we onze naam als living lab willen waarmaken, moet je op korte termijn al veel zorgelozer van Breda naar Utrecht kunnen gaan. Alleen dan kunnen we niet alleen op symposia spreken van living lab, maar zijn we er ook daadwerkelijk een.

Dit opiniestuk verwoordt de mening van Arjen van Drunen, Campagneleider PvdA Breda.